Clicky


Renault Maxity Euro 5: Krachtiger en zuiniger

Renault Maxity Euro 5: Krachtiger en zuiniger
13-01-2012 10:08 | Renault | auteur de redactie
Voor de Renault Maxity, een compacte bedrijfswagen uit het leveringsgamma van Renault Trucks, wordt de overgang naar de nieuwe Euro 5 normen voor lichte bedrijfswagens vertolkt door de komst van nieuwe vermogens. Hij is voortaan verkrijgbaar met 120 en 140 pk (DXi 2,5 – Euro 5). Naargelang de versie laat de DXi 2,5-motor zelfs een verbruiksvermindering zien tot 8%. Later zal een 150 pk-versie (DXi 3 Euro V), die over de EEV-benaming zal beschikken, in de handel worden gebracht. De finishing touch, een meer opengewerkte bumper met een robuuster ontwerp, versterkt de 'kleine vrachtwagen' look van de Renault Maxity.

De Renault Maxity, ontworpen op basis van een chassis met langsligger en frontstuurcabine, is de kleine bedrijfsvrachtwagen uit het leveringsgamma van Renault Trucks. Hij werd in 2007 gelanceerd en evolueert nu met de komst van de nieuwe Euro 5 normen voor lichte bedrijfswagens (minder dan 3,5 ton).



Voornaamste verandering: gestegen vermogens van de motoruitvoeringen. De Renault Maxity zal voortaan verkrijgbaar zijn in twee motoruitvoeringen voorzien van een hoge druk common rail-inspuitsysteem en met drie vermogens:
- DXi 2,5 liter met 120 pk bij 3600 omw/min en een koppel van 250 Nm bij 1600 omw/min.
- DXi 2,5 liter met 140 pk bij 3600 omw/min en een koppel van 270 Nm bij 1800 omw/min.
- DXi 3 liter met 150 pk bij 3400 omw/min en een koppel van 350 Nm bij 1600 omw/min.

De DXi-motor van 2,5 liter biedt een uitstekend compromis tussen een vlak koppelbereik en een beperkt gewicht voor meer souplesse en mobiliteit. Het verbruik profiteert hiervan en bedraagt 4% minder dan bij het vorige model. De olieverversingsintervallen zijn bij standaardgebruik verhoogd van 30.000 naar 40.000 km, waardoor de bedrijfskosten voor de klant dalen.

De DXi-motor van 3 liter, die officieel Euro V goedgekeurd is, beantwoordt ook aan de EEV-norm, met name dankzij een standaard gemonteerd roetfilter met automatische of handmatige regeneratie. Daardoor heeft de Renault Maxity toegang tot stedelijke gebieden met de meest strenge wetgevingen op het gebied van vervuilende uitstoot. Deze motor wordt bovendien gekoppeld aan een turbocompressor met variabele geometrie en bereikt zijn maximumkoppel vanaf 1200 omw/min. Het sperdifferentieel dat al als optie verkrijgbaar is voor de DXi 2,5-motor, doet zijn intrede bij de DXi 3 om de aandrijfkracht van het voertuig bij zwaar gebruik te verbeteren.



Om het onderhoud van de Renault Maxity te vergemakkelijken, wordt standaard een olieverversingsindicator, OCS (Oil Change System) genaamd, gemonteerd. Hij is naargelang de versie geïntegreerd in het dashboard of op het multifunctionele scherm en brengt de bestuurder telkens als hij de motor start op de hoogte van het resterende aantal kilometers voor de volgende verversing. De waarschuwing is gebaseerd op de verslechteringsgraad van de motorolie naarmate de kilometers worden afgelegd.

Het ontwerp onderscheidt zich door een nieuwe, meer opengewerkte en robuustere bumper die de 'kleine vrachtwagen' look van de Renault Maxity versterkt. Het comfort van de bestuurder is ook verbeterd dankzij nieuwe geluidspanelen aan de achterkant van de cabine, op de tunnel en langs de portieren. Deze beschikken ook over een nieuwe isolatieklep die de geluidsisolatie versterkt en tegelijkertijd de druk in de cabine in evenwicht brengt, zodat de portieren gemakkelijker sluiten.

De Renault Maxity Euro 5 is nog altijd even compact en krachtig op het gebied van nuttig laadvermogen en is dankzij deze nieuwe troeven de beste bondgenoot van transportondernemers, openbare diensten of ambachtslieden die zich dagelijks in stedelijke gebieden of gebieden net buiten de stad begeven.