Clicky


Urban Lab 1: Een testvoertuig voor stadsdistributie

Urban Lab 1: Een testvoertuig voor stadsdistributie
31-01-2012 10:28 | Renault | auteur de redactie
Als reactie op de huidige en toekomstige uitdagingen van de distributie in stedelijke gebieden test en biedt Renault Trucks verschillende oplossingen aan. De constructeur heeft momenteel de handen ineen geslagen met carrosseriebouwer Gemco E-Trucks BV, gevestigd in Eindhoven, om een test truck met een laaddrempel tot op de grond te ontwikkelen: Urban Lab 1. Met dit voertuig gaat laden en lossen gemakkelijker en sneller.

Urban Lab 1 is een nieuw project van Renault Trucks om de distributie in stedelijke gebieden te verbeteren. Dit voertuig is in samenwerking met de carrosseriebouwer Gemco E-Trucks BV ontwikkeld en opent nieuwe perspectieven op het gebied van stadsdistributie door de laaddrempel tot op de grond te verlagen. Door elektrificatie van de transmissie van de aandrijflijn wijzigt de architectuur van de vrachtwagen zelf. Hierdoor ontstaat er een grotere vrijheid bij het definiëren en gebruiken van de carrosserie.



Urban Lab 1 beschikt over een ophanging die de vloer tot op de grond kan laten zakken. Het laden en lossen van goederen wordt op die manier makkelijker en de laad- en lostijden nemen hiermee ongeveer 30% af. De transporteur kan hiermee het gebruik van het voertuig optimaliseren. Maar ook de stad heeft er voordeel bij. Doordat de stoptijd bij elke levering korter wordt, is het voertuig weer sneller de stad uit.

Deze truck is ontworpen op basis van een 16 tons Renault Midlum DXi 5 en biedt een nuttig laadvermogen van 8 tot 9 ton naargelang de versie. Hij wordt aangedreven door twee elektrische ‘naafmotors’ die de achterwielen aandrijven en die door een generator gekoppeld aan een dieselmotor gevoed worden. Een accupack maakt het mogelijk om 'volledig elektrisch' te rijden en zo het lawaai van de truck zoveel mogelijk te beperken. Het laten zakken van de carrosserie wordt dankzij een specifiek ophangingssysteem op de voor- en achterwielen uitgevoerd. Het manoeuvreren wordt in stilstand via een schakelaar in de cabine uitgevoerd.



Urban Lab 1 is een test voertuig en maakt deel uit van verschillende mogelijkheden getest door Renault Trucks om de distributie in stedelijke gebieden te verbeteren in het kader van samenwerkingsprojecten van transportsystemen van het concurrentiecentrum LUTB (Lyon Urban Truck&Bus) en het CityFret-programma. Het maakt onderdeel uit van een onderzoeksprogramma waar verschillende partners bij zijn betrokken.

Momenteel leven in Europa gemiddeld acht op de tien inwoners in de stad. Hun eisen om als consument snel over goederen te kunnen beschikken zijn even belangrijk als hun eisen als burgers voor een betere levenskwaliteit. De vrachtwagen staat centraal in deze tweestrijd. Het doel van Renault Trucks is om voor het juiste voertuig, met de juiste energie, op de juiste plaats te zorgen. Daarom biedt Renault Trucks een zo groot mogelijk stadsgamma aan.

Het Clean Tech gamma, bestaande uit trucks aangedreven met alternatieve energiebronnen (elektrisch, hybride en CNG), evolueert voortdurend. Renault Trucks neemt ook deel aan een bepaald aantal milieuprojecten bedoeld om het goederentransport in stedelijke gebieden te optimaliseren en ontwikkelt zijn eigen onderzoekswerkzaamheden, waaronder de grootste elektrische vrachtwagen voor distributie in stedelijke gebieden ter wereld, een eenjarig experiment in Lyon.