Clicky


Mercedes-Benz Trucks toont voor het eerst de eActros LongHaul voor internationaal transport op de IAA

Mercedes-Benz Trucks toont voor het eerst de eActros LongHaul voor internationaal transport op de IAA
18-09-2022 18:44 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

HANNOVER - In termen van laadvermogen, afstand en routes is zwaar internationaal transport het meest veeleisende segment in het goederenvervoer over de weg. Tegelijkertijd is er een groot potentieel voor het terugdringen van de CO2-uitstoot. Na de introductie van de eActros voor zwaar distributietransport in 2021, tilt Mercedes-Benz Trucks nu ook het batterij-elektrische zwaar internationaal transport naar een hoger niveau met de eActros LongHaul. Deze werd in 2020 aangekondigd en is nu voor het eerst te zien op de IAA Transportation 2022 in Hannover.

Met duidelijke contouren en een led-lichtband aan de voorzijde geeft het voertuig een glimp van de designtaal van het serievoertuig. De eerste prototypen worden nu al intensief getest en nog dit jaar ook op de openbare weg getest. Komend jaar zullen serierijpe prototypen naar verschillende klanten gaan om te worden getest.

Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks: We breiden ons portfolio van batterij-elektrische trucks voortdurend uit. We focussen op duidelijke voordelen voor onze klanten. De voertuigen zijn vanaf het begin ontworpen voor eMobility en maken een betere rijervaring mogelijk, alsook een grotere energie-efficiëntie en duurzaamheid.”

Voordelen van de Mercedes-Benz eActros LongHaul

Mercedes-Benz Trucks heeft ook meer informatie bekendgemaakt over de serieversie van de eActros LongHaul. Drie accupakketten zorgen voor een geïnstalleerd totaalvermogen van meer dan 600 kWh, terwijl twee elektromotoren als onderdeel van een nieuwe e-as een continuvermogen van 400 kW en een piekvermogen van meer dan 600 kW leveren. Naast de trekker zal Mercedes-Benz Trucks vanaf de introductie ook chassiscabinevarianten van de eActros LongHaul produceren.

Dit biedt klanten tal van inzetmogelijkheden in volledig elektrisch transport. De ontwikkelingsengineers van Mercedes-Benz Trucks hebben de eActros LongHaul ontworpen om aan dezelfde duurzaamheidseisen aan voertuig en componenten te voldoen als een vergelijkbare conventionele Actros voor zwaar internationaal transport. Dat betekent 1,2 miljoen km in 10 jaar gebruik.

De eActros LongHaul wordt als eerste volledig elektrisch serievoertuig van Mercedes-Benz Trucks van A tot Z geproduceerd op de bestaande montageband in de truckfabriek in Wörth. Dit omvat ook de inbouw van alle elektrische componenten en de inbedrijfstelling van het voertuig aan het einde van de band. Dit maakt hoge productiecapaciteiten en een volledig parallelle productie van zowel conventionele als volledig elektrische trucks op dezelfde band mogelijk. Bij de eActros 300/400 en de eEconic daarentegen vond de elektrificatie tot nu toe in een apart proces plaats in het Future Truck Center in Wörth.

In de eActros LongHaul worden accu’s met lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP) gebruikt. Deze overtuigen vooral door een lange levensduur en meer bruikbare energie. De accu’s van de eActros LongHaul-serietruck kunnen in minder dan 30 minuten van 20 tot 80 procent worden geladen aan een laadstation met ongeveer een megawatt vermogen.

Kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor batterij-elektrisch internationaal transport is om klanten een holistische transportoplossing te bieden bestaande uit voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en services. De eActros LongHaul zou daarmee de juiste keuze moeten zijn voor klanten op het gebied van rendement, duurzaamheid en betrouwbaarheid. De eerste prototypen van de eActros LongHaul worden nu al intensief getest en nog dit jaar ook op de openbare weg getest. Komend jaar zullen serierijpe prototypen naar verschillende klanten gaan om te worden getest.

Nog grotere actieradius mogelijk met eTrailer

Geëlektrificeerde trailers kunnen de actieradius van eTrucks aanzienlijk vergroten. Zo ontwikkelde het techbedrijf Trailer Dynamics samen met trailerfabrikant Krone de ‘eTrailer’. De kern is een in de trailer ingebouwde e-as inclusief accu’s, die het trekkende voertuig met extra vermogen ondersteunen. Afhankelijk van de accucapaciteit van de eTrailer is bij de eActros LongHaul-serietruck met één acculading een actieradius van ruim 800 km mogelijk.

Partnerships voor laadinfrastructuur

Wat het laden bij openbare laadstations voor het internationaal transport betreft, hebben Daimler Truck, TRATON GROUP en Volvo Group in juli een joint venture opgericht. Dit voorziet in de installatie en exploitatie van een krachtig openbaar laadnetwerk voor batterij-elektrische zware langeafstandstrucks en touringcars in Europa. Het laadnetwerk van de drie partijen moet beschikbaar zijn voor wagenparkbeheerders in Europa, ongeacht het merk. Op het gebied van laden bij distributiecentra werkt Mercedes-Benz Trucks samen met Siemens Smart Infrastructure en ENGIE.

Daarnaast neemt Daimler Truck deel aan het project ‘Hoogvermogen laden voor langeafstandstrucks’ (Hochleistungsladen im Lkw-Fernverkehr – HoLa). Doel van het project, met patronage van de VDA, is de planning, bouw en exploitatie van een hoogvermogen laadinfrastructuur voor batterij-elektrische langeafstandstrucks. Op vier locaties in Duitsland worden twee hoogvermogen laadstations met het Megawatt Charging System (MCS) opgesteld en in de praktijk getest. Bij het project zijn diverse andere consortiumpartners uit de branche en het onderzoek betrokken.

Deskundig advies voor eMobility op maat

Aangezien eMobility meer is dan alleen een nieuwe aandrijving, zal Mercedes-Benz Trucks de eActros LongHaul, net als zijn overige reeds leverbare eTrucks, integreren in een holistisch ecosysteem dat ook advies omvat voor efficiënt voertuiggebruik en optimalisatie van de TCO. Zo wordt op basis van bestaande routes een zo realistisch en zinvol mogelijk gebruiksprofiel van de eTruck bepaald voor de klant. Naast de elektrificatie van het distributiecentrum omvat de eConsulting – afhankelijk van de wensen van de klant – ook alle zaken rondom de planning, toepassing en uitvoering van de laadinfrastructuur en de netaansluiting. Een holistische transportoplossing dus, bestaande uit voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en services op maat.