Clicky


BedrijfsautoRai: Bunzl ontvangt milieubewuste Atego Hybride

BedrijfsautoRai: Bunzl ontvangt milieubewuste Atego Hybride
20-04-2012 10:03 | BedrijfsautoRAI | auteur de redactie
AMSTERDAM - Non-food leverancier Bunzl zet een grote stap vooruit in duurzaam ondernemen door de aanschaf van een splinternieuwe Atego Hybride van Mercedes-Benz. Deze hybride truck levert een aanzienlijke bijdrage aan het terugdringen van het brandstofverbruik en het minimaliseren van de CO2-uitstoot. Als eerste in Nederland heeft Bunzl een ontheffing gekregen voor een 12-tons distributietruck in delen van de Amsterdamse binnenstad. De hybride werd op donderdag 19 april gepresenteerd op de BedrijfsautoRAI, waar vestigingsdirecteur Wilco Wieling van Bunzl Almere tevens een presentatie gaf over duurzaam ondernemen.

Met de ingebruikname van de 12-tons distributietruck van Mercedes-Benz zet Bunzl een grote stap vooruit in haar milieubeleid. Met de zuinige en schone aandrijving waarbij een elektromotor en een dieselmotor tegelijktijdig werken, kan het brandstofverbruik en de daarmee gepaard gaande CO2 -uitstoot met maximaal 15% worden teruggebracht. Dat is ook de doelstelling die Bunzl zichzelf heeft opgelegd met deze truck. Extra goed nieuws hierbij is dat Bunzl als eerste in Nederland een ontheffing heeft gekregen van de gemeente Amsterdam voor een 12-tons truck. Dat betekent dat de Bunzl hybride in de binnenstad mag lossen, wat normaal gesproken alleen aan 7.5-tons trucks is toegestaan. Hiermee stijgt het laadvermogen van 7.5 ton naar 12 ton, waardoor er minder transporten nodig zijn voor hetzelfde volume.

BedrijfsautoRAI
De Atego Hybride wordt gepresenteerd op de BedrijfsautoRAI die van 17 t/m 21 april wordt gehouden in de Amsterdam RAI. Op 19 april om 13u30 vindt een aantal presentaties plaats over de Atego Hybride, waaronder een presentatie van Wilco Wieling, vestigingsdirecteur van Bunzl Almere. Uiteraard is de Atego Hybride zelf ook te bekijken.

Truck van de Toekomst
Bunzl neemt met de Atego deel in het Truck van de Toekomst demonstratieprogramma van AgentschapNL. De Nederlandse overheid stelde voor dit project een subsidie beschikbaar. Gedurende een jaar wordt van in totaal 9 Hybride Atego’s het brandstofverbruik gemeten met behulp van FleetBoard en vergeleken met de inzet van reguliere dieseltrucks.

Atego BlueTec Hybride – de techniek
De Atego BlueTec Hybride is de eerste zware hybride distributietruck in serieproductie. Een 12 tons bakwagen met 220 pk sterke EEV dieselmotor en Telligent Automaat vormt de basis voor de Atego BlueTec Hybride. Hieraan is een 44 kW sterke E-motor met bijbehorende accu toegevoegd. Deze is parallel geschakeld aan de dieselmotor waardoor beide motoren gelijktijdig ingeschakeld kunnen staan. De Atego BlueTec Hybride rijdt tot maximaal 50 km/h elektrisch waarbij de dieselmotor altijd stationair op de achtergrond meedraait zodat de nevenaggregaten als de stuurbekrachtiging en luchtcompressor worden aangedreven.

De remenergie van het voertuig die normaal gesproken verloren gaat, wordt opgeslagen in de accu en wordt daarmee weer beschikbaar bij het optrekken van de Atego. Hiervoor beschikt het voertuig over een nieuwe generatie hoog voltage lithium-ion accu. Het grote voordeel van deze accu is de enorme gewichtsreductie tot slechts 110 kilogram. De brandstofbesparing en de daarmee gepaard gaande CO2 reductie ligt gemiddeld tussen de 10 en 15 procent.

De Atego BlueTec Hybride bezit de Europese typegoedkeuring voor in serie geproduceerde voertuigen. Het hybride systeem verzorgt zich bovendien geheel zelf en heeft in het dagelijks gebruik totaal geen externe functies nodig zoals bijvoorbeeld voor het opladen van de accu. Daarmee is volledige flexibiliteit in het gebruik gegarandeerd.