Clicky


Overslag per feederschip zorgt vanaf november voor kortere wachttijd in haven van Hamburg

Overslag per feederschip zorgt vanaf november voor kortere wachttijd in haven van Hamburg
18-10-2022 09:59 | Buitenland | auteur Redactie

HAMBURG - Vanaf 1 november 2022 kunnen feederschepen strategisch worden ingezet voor containeroverslag tussen de grote terminals in de haven van Hamburg. De verwachte voordelen zijn onder meer het ontlasten van de haveninfrastructuur door het verminderen van het aantal vrachtwagenritten tussen de terminals, kortere wachttijden bij de terminals en een daarmee samenhangende daling van de CO2-uitstoot.

De weg wordt geëffend door de Deense rederij Unifeeder als initiatiefnemer, samen met de Hamburgse softwarespecialist DAKOSY en DIHLA DAKOSY Interessengemeinschaft Hamburger Linienagenten (DIHLA). Gezamenlijk hebben ze een digitaal proces gecreëerd dat ook de douaneafhandeling omvat.

In de haven van Hamburg vinden dagelijks op grote schaal containeroverslag (overslag van containers tussen grote containerschepen en feederschepen) plaats die niet op dezelfde terminal worden geladen. In totaal had de haven van Hamburg in 2021 ongeveer 3,3 miljoen TEU aan overslag. "Op schepen gebaseerde overslag kan elk jaar enkele duizenden containers van de weg halen. Elke container die we via de waterweg kunnen verplaatsen, betekent een vermindering van C02", benadrukt DIHLA-directeur Alexander Geisler.

Use case: Unifeeder ziet migratiepotentieel van 50 procent

"Voor deze containeroverslag zien we een groot potentieel om over te stappen van de weg naar de waterweg door gebruik te maken van onze bestaande scheepvaartcapaciteit. Als grootste feedercarrier in Noord-Europa hebben we tot 85 terminalbezoeken per week in Hamburg en kunnen we daarom voldoende middelen bieden om extra containers binnen de haven te vervoeren", licht Florian Pein, Area Director West- en Centraal-Europa bij Unifeeder, het concept toe.

De service die hieruit is voortgekomen omvat containeroverslag per feederschip tussen de HHLA-terminals CTA, CTT en CTB, evenals Eurogate en in de nabije toekomst de Süd-West Terminal. Verder vooruitkijkend streeft Unifeeder ernaar om 50 procent van haar overslagactiviteiten over te hevelen van vrachtwagens naar feedercarriers.

Dit alternatief is van bijzonder belang voor Pein, vooral in het licht van het tekort aan gekwalificeerde vrachtwagenchauffeurs. "We voelen al jaren de effecten van het teruglopende aantal jonge vrachtwagenchauffeurs. Dit leidt in toenemende mate tot een ernstig gebrek aan overslagmiddelen en leidt tot lange wachttijden in de haven van Hamburg", benadrukt Pein.

Integratie in het digitale Port Community System met live testen

DAKOSY, DIHLA en Unifeeder hebben samen het raamwerk neergezet voor de digitale processen en douaneafhandeling van feederoverslag. De basis is het Port Community System van DAKOSY, met de integratie van een nieuwe module. "De applicatie is ook interessant voor andere feedercarriers en kan vanaf november door hen worden gebruikt", benadrukt DAKOSY-projectmanager Franz Schwanke, die ook toevoegt: "De module heeft zichzelf al bewezen in live testen. Tijdens de drie maanden durende pilot fase vervoerde Unifeeder ongeveer 50 containers per maand."

Geïntegreerde douaneafhandeling

De belangrijkste uitdaging van het project was het leggen van de basis voor de digitale douaneafhandeling van overslag. “Normaal gesproken moet er een douaneprocedure export worden gestart zodra een container op een feederschip wordt geladen. In overleg met de douane hebben we nu een integratiefunctie gecreëerd in zowel het IMP-importplatform als het EMP-exportplatform die kan worden gebruikt om de overslag douanetechnisch goed af te handelen", legt Schwanke uit.

Het overslagmanifest als sleutel tot het douaneproces

Nieuw in het proces is het zogenaamde overslagmanifest geïntroduceerd. Met dit manifest geeft de feedercarrier via EDI-interface of via de IMP-webapplicatie aan een overslag per feederschip te willen maken. Als gevolg hiervan wordt een verandering van bewaarder geactiveerd via een geautomatiseerd proces en wordt er geen exporttransactie geïnitieerd. Het manifest informeert ook de vertrek- en bestemmingsterminals van de geplande overslag en voorziet hen onderweg van statusberichten. Hierdoor kunnen de terminals ook hun interne processen optimaliseren.

DIHLA zorgt voor voorfinanciering

DIHLA heeft de initiële financiering gedekt voor de digitale processen die nodig zijn om feederoverslag te realiseren. Algemeen directeur Alexander Geisler licht hun motivatie toe: “Voor ons is scheepsoverslag in de haven de juiste weg om te gaan. De huidige real-life beperkingen hebben aangetoond dat hier behoefte aan is. Nu is de basis gelegd voor digitale douaneafhandeling. Dit maakt de weg vrij om de wegeninfrastructuur in de haven te ontlasten en, rekening houdend met de bestaande scheepvaartcapaciteiten en digitale infrastructuur, milieuvriendelijker te zijn en zo op weg te gaan naar de toekomst."