Clicky


De eerste Dreamliner in de langeafstandsvloot van Lufthansa heet 'Berlin'

De eerste Dreamliner in de langeafstandsvloot van Lufthansa heet 'Berlin'
18-10-2022 12:14 | Buitenland | auteur Redactie

BERLIJN - Berlijn heeft een nieuwe vliegende ambassadeur. De eerste Boeing 787-9 in de Lufthansa-vloot met de registratie D-ABPA werd maandag op de luchthaven van Berlijn Brandenburg gedoopt door burgemeester Franziska Giffey.

Carsten Spohr, CEO van Deutsche Lufthansa AG, zei: “De eerste Dreamliner in onze langeafstandsvloot heet 'Berlin' omdat het bedrijf een lange en speciale relatie heeft met de hoofdstad. Lufthansa is sinds de oprichting in 1926 in Berlijn een sterke partner van de Duitse hoofdstad. Sinds we in 1990 weer naar Berlijn mochten vliegen, heeft geen enkele andere luchtvaartmaatschappij meer reizigers naar de regio gebracht. Met de nieuwe Boeing 787 'Berlin' dragen we met trots de naam van de Duitse hoofdstad de wereld in.”

Lufthansa werd op 6 januari 1926 in Berlijn opgericht en bleef daar tot 1945 gestationeerd. Na de Tweede Wereldoorlog mochten alleen geallieerde vliegtuigen in de verdeelde stad landen. Pas in 1990 vloog Lufthansa weer naar de hoofdstad.

De Lufthansa Group is de grootste aanbieder bij BER. Vijf luchtvaartmaatschappijen in de groep verbinden Berlijn met Duitsland en de wereld. De luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa Group bieden de komende winterdienstregeling bijna een derde van alle vluchten van en naar Berlijn aan. In de zomer van 2023 zal de Lufthansa Group zo'n 40 procent van alle vluchten aanbieden, meer dan twee keer zo groot als die van de op een na grootste luchtvaartmaatschappij op de locatie. Bovendien is de Groep hier vertegenwoordigd met al haar belangrijke bedrijfsgebieden – zoals anders alleen in Frankfurt het geval is.

Franziska Giffey, regerend burgemeester van Berlijn, zei: “Lufthansa en de Duitse hoofdstad delen een lange traditie. Het bedrijf werd in 1926 in Berlijn opgericht en groeide uit tot een van 's werelds toonaangevende luchtvaartmaatschappijen. Tegenwoordig verbindt de Lufthansa Group Berlijn met de rest van de wereld. Langeafstandsvluchten van en naar BER zijn erg belangrijk voor onze economische ontwikkeling. Ook onze beurzen, congressen en de sterke horeca in Berlijn leven hiervan. Ik ben erg blij dat ik vandaag Lufthansa's eerste Dreamliner 'Berlin' kan dopen – zoals het hoort met Berliner Weisse. Ik wens de 'Berlin' een goede vlucht.”

Vanaf december rijdt de D-ABPA op de route van Frankfurt naar New York (Newark). De Dreamliner zal zijn eerste commerciële vlucht maken op 19 oktober van Frankfurt naar München. Vanaf dit punt vliegt de "Berlijn" drie keer per dag de binnenlandse Duitse route. Op deze manier kunnen de nodige trainingsvluchten worden uitgevoerd en kunnen zoveel mogelijk bemanningen worden opgeleid.

Zevende vliegtuig genaamd Berlin

De Boeing 787-9 is al het zevende Lufthansa-vliegtuig dat "Berlin" gaat heten. Op 16 september 1960 doopte Willy Brandt voor het eerst een Boeing 707 in naam van de hoofdstad. Het was het eerste vliegtuig dat vernoemd werd naar de heroprichting van Lufthansa in 1953. Sindsdien is het een traditie bij het bedrijf om vliegtuigen naar Duitse steden te vernoemen. De voorloper van de Dreamliner was de zesde "Berlin": een Airbus A380 met de registratie D-AIMI. Het werd op 22 mei 2012 gedoopt door de toenmalige burgemeester op de luchthaven Tegel en werd tijdens de pandemie gesloten.

Vermindering van CO 2 -uitstoot met 30 procent

De ultramoderne "Dreamliner" langeafstandsvliegtuigen verbruiken gemiddeld slechts ongeveer 2,5 liter kerosine per passagier en 100 kilometer vliegroute. Dat is tot 30 procent minder dan zijn voorganger. Tussen 2022 en 2027 zal de Lufthansa Group in totaal 32 Boeing "Dreamliners" ontvangen.