Clicky


CO2-mijlpaal in de VS: Daimler Bedrijfswagens overtuigen tijdens grote verbruikstest

CO2-mijlpaal in de VS: Daimler Bedrijfswagens overtuigen tijdens grote verbruikstest
07-06-2012 17:00 | Mercedes-Benz | auteur de redactie
Daimler Trucks North America (DTNA) bewijst nogmaals zijn innovatieve kracht in de sector van milieuvriendelijke technologieën. DTNA-chef Martin Daum presenteerde in aanwezigheid van de Amerikaanse minister van verkeer Ray LaHood de Cascadia Evolution, die volgend jaar zijn introductie heeft op de Amerikaanse markt. Ten opzichte van het huidige model (EPA 10 Cascadia) verbruikt de nieuwe truck tot zeven procent minder brandstof.

Deze brandstofbesparing werd gemeten tijdens een één week durende verbruikttest dwars door de VS onder zo reëel mogelijke omstandigheden en bevestigd door het onafhankelijke instituut Automotive Testing and Development Services. De route van bijna 4.000 km voerde van San Diego naar Gastonia (North Carolina) die de beide ca. 34 ton zware opleggercombinaties aflegden met een gemiddelde snelheid van bijna 100 km/u.

Volgens Martin Daum hebben twee beslissende factoren tot het positieve resultaat van de zogenoemde 'Evolution of Efficiency Tour' geleid: "De grote besparing heeft de nieuwe Freightliner Cascadia voor al te danken aan de nieuwe Detroit DD 15-motor en aerodynamische maatregelen. De verbruiksrit was voor ons een unieke gelegenheid om onze nieuwste technologieën en het grote besparingspotentieel voor onze klanten in de praktijk te testen."

De DD 15-motor van het Daimler-merk Detroit is een turbogeladen zescilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 14,6 liter. Hij is net als de complete motorenreeks uitgerust met de BlueTec-technologie van Daimler, waardoor uitlaatgasemissies nauwelijks meetbaar zijn en de waarden onder de in het NAFTA-gebied geldende uitlaatgasnorm EPA 10 (vergelijkbaar met Euro 6) blijven.

Freightliner trucks voldoen aan de Greenhouse Gas 2014-norm
De Amerikaanse bedrijfswagendochter van Daimler werd al begin van het jaar door de Environmental Protection Agency (EPA) volgens de 'Greenhouse Gas 2014-Standard' gecertificeerd voor haar complete voertuigprogramma van trucks voor langeafstandstransport, distributie trucks en bouwvoertuigen van de merken Freightliner en Western Star.

DTNA speelt daarmee de voortrekkersrol in de Amerikaanse bedrijfswagenindustrie. De onderneming voldoet momenteel al aan de vanaf begin 2014 geldende richtlijn van de Amerikaanse overheidsinstanties EPA (milieu) en National Highway Traffic Safety Administration (veiligheid). Beide overheidsorganen stellen zich ten doel, de broeikasgasemissies van zware en middelzware trucks duurzaam te verlagen. De EPA verwacht dat bij verbruik van trucks en bussen van de bouwjaren 2014 tot 2018 door de nieuwe GHG14-standaard 530 miljoen vaten olie bespaard kunnen worden. Tegelijkertijd betekent dit een daling van de broeikasgasemissies van 270 miljoen ton.



Blik in de toekomst: Freightliner Cascadia-Evolution met 10,67 mijl per gallon gemeten
Bij de proef met een testvoertuig op een testterrein in het Texaanse Uvalde heeft DTNA gedemonstreerd dat het brandstofverbruik van een zware opleggercombinatie door ideale aerodynamische accesoires nog verder verlaagd kan worden.

Daarvoor werd de nieuwe Freightliner Cascadia Evolution onder andere uitgerust met de automatische Detroit DT 12-versnellingsbak, extra-brede banden met lage rolweerstand en een speciaal door DTNA ontwikkelde aerodynamisch gevormde trailer. Deze aerodynamische combinatie van trekker en oplegger (totaalgewicht ca. 34 ton) realiseerde met een zeer hoge gemiddelde snelheid van 97 km/u per uur een brandstofverbruik van 10,67 mijl per gallon of omgerekend ca. 22 liter per 100 kilometer.

Shaping Future Transportation: rit 2.700 mijl met een CNG-truck
Een ander indrukwekkend testresultaat leverde DTNA bij alternatieve aandrijvingen. Voor het eerst reed een door aardgas aangedreven Freightliner Cascadia van San Diego naar Washington DC (ca. 2.700 mijl) die alleen iedere 350 tot 500 mijl werd onderbroken voor een tankstop. Voor de tankbeurten stopte de CNG-truck (CNG = Compressed Natural Gas) alleen bij openbare tankstations en hiermee werd het bewijs geleverd dat alternatieve aandrijflijntechnologieën al vandaag een echt alternatief is in Amerika.