Clicky


Eén op de honderd vrachtwagens op Europese wegen te gevaarlijk om verder te rijden

Eén op de honderd vrachtwagens op Europese wegen te gevaarlijk om verder te rijden
15-11-2022 12:06 | Controles | auteur Redactie

MÜNSTER - Eén op de honderd vrachtwagens die over de Europese wegen rijdt verkeerd in dusdanig slechte staat dat het ongeschikt is om verder te rijden. Dat blijkt uit de meest recente ROADPOL Truck & Bus controle die in oktober plaats heeft gevonden.

Zeventien landelijke politiekorpsen namen deel aan de actie gericht op de controle op het goederen- en personenvervoer. Er werden in totaal 223.314 vrachtwagens en 113.437 bussen gecontroleerd. Tijdens deze controleweek werden 67.519 overtredingen geconstateerd (vrachtwagens: 60.480, bussen: 7.039). In 2070 gevallen, of bijna 1 procent van de controles, werd de verdere rit van de vrachtwagen als te gevaarlijk beschouwd en werden de voertuigen aangehouden totdat de vrachtwagen of lading weer in goede staat was.

Het percentage overtredingen was 22,81 procent voor het goederenvervoer en 5,91 procent voor bussen. “Voor vrachtverkeer betekent dit dat bij bijna één op de vier gecontroleerde vrachtwagens één of meerdere overtredingen werden geconstateerd. Hieruit blijkt dat het vrachtverkeer een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid en dat monitoring essentieel is. Het hoge aantal overtredingen weerspiegelt ook het zeer hoge opleidingsniveau van de Europese politieagenten op het gebied van verkeerscontroles”, zegt Henk Jansen, secretaris van de operationele werkgroep ROADPOL van de politie in Nederland.

De meeste overtredingen zijn geconstateerd op het gebied van snelheid (11.565), technische overtredingen (3.307), autogordels en andere veiligheidsvoorzieningen (4.255). In 3.307 gevallen (3.232 vrachtwagens, 75 bussen) werden ernstige technische mankementen geconstateerd. Er werden 1.583 vrachtwagens (< 12 ton), 519 vrachtwagens (> 12 ton) en 152 bussen met overgewicht aangetroffen.

Er werden ernstige overtredingen van de rij- en rusttijden geconstateerd, evenals gesjoemel met de tachograaf. 8.277 chauffeurs (vrachtwagens 7.808, bussen 469) overtraden de in heel Europa geldende sociale voorschriften, wat betekent dat ze langer met hun voertuig hebben gereden dan wettelijk is toegestaan ​​zonder de verplichte pauzes na te leven.

6.675 keer werden de voorgeschreven tachografen niet goed beheerd. In 260 gevallen werden manipulaties van digitale tachografen geconstateerd.

“Het rommelen met de instellingen van de tachograaf of zelfs het manipuleren daarvan neemt elk jaar grotere vormen aan. De reden voor dit soort fraude kan de aanhoudende concurrentiedruk zijn in deze nog steeds groeiende industrie. De financiële baten voor vervoerders zijn misschien groot, maar de risico's voor de verkeersveiligheid zijn groter", benadrukt Jansen.

Ook werden 199 chauffeurs aangetroffen die onder invloed van alcohol aan het wegverkeer deelnamen, evenals 53 bestuurders onder invloed van drugs. Veel van deze overtredingen (zoals snelheid, onvoldoende ladingzekering, vermoeidheid van de chauffeur en technische mankementen aan de voertuigen) zijn vaak de hoofdoorzaken van ernstige aanrijdingen en moeten worden tegengegaan door controles op het vrachtverkeer, zegt RODAPOL.

Naast de bestraffing van overtredingen worden de chauffeurs door verhelderende gesprekken ter plekke geïnformeerd over de gevaren van onvoldoende ladingzekering, het niet dragen van de veiligheidsgordel, vermoeidheid door overschrijding van de rijtijden of het steeds groter wordende probleem van afleiding aan het stuur door bijvoorbeeld gebruik van mobiele telefoons of andere elektronische apparaten.

Deze keer vonden de controles in zeven landen (België, Bulgarije, Denemarken, Finland, Frankrijk, Roemenië en Slowakije) plaats in samenwerking met de Europese Arbeidsautoriteit (ELA).

De volgende ROADPOL Truck & Bus controle vindt plaats van 13 tot 19 februari 2023,