Clicky


Albert Heijn en Swisslog realiseren geautomatiseerd Home Shop Center

Albert Heijn en Swisslog realiseren geautomatiseerd Home Shop Center
16-11-2022 09:39 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ZAANDAM/ZALTBOMMEL - Albert Heijn en Swisslog, een wereldwijde aanbieder van magazijnautomatisering en -software, werken samen aan een nieuw, geautomatiseerd Home Shop Center (HSC). In het nieuwe HSC hoeven medewerkers nagenoeg alle houdbare producten niet meer zelf uit de rekken te pakken omdat dit geheel geautomatiseerd gebeurt. Het HSC komt in een nieuw, BREEAM-gecertificeerd pand in Barendrecht en opent in het najaar van 2023.

Voor het geautomatiseerd vullen van de boodschappenkratten is gekozen voor een geïntegreerde oplossing van Swisslog inclusief een AutoStore: een systeem dat robots en bakken gebruikt om losse producten, zoals een pot pindakaas of een tube tandpasta, snel te verzamelen. Bijna 300 robots rijden straks door het nieuwe HSC om de bestelde boodschappen te verzamelen. Voor de medewerkers wordt het werk daardoor lichter.

Dirk-Jan de Vos, Head of Sales Swisslog Benelux: "Samen met Albert Heijn hebben onze experts op het gebied van online boodschappen een unieke oplossing gecreëerd waarbij verschillende technologieën worden ingezet om een boodschappenkrat te vullen, te transporteren en te sorteren – aangestuurd door onze slimme SynQ software. De gekozen technologieën zijn geselecteerd op basis van de product- en orderstructuur van Albert Heijn. We zijn trots dat Swisslog dit mooie project mag uitvoeren."

Innovatief en duurzaam

De nieuwe locatie van ruim 25.000 m2 is naast innovatief ook duurzaam. Het volledig gasloze gebouw krijgt, net als alle andere HSC's en DC's van Albert Heijn het BREEAM-certificaat vanwege verschillende duurzame energieoplossingen zoals zonnepanelen, een energiezuinige koelcel, energiezuinige ledverlichting en een warmtepomp voor de klimaatinstallatie in de kantoren.

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: "In dit nieuwe Home Shop Center komen vernieuwing en duurzaamheid samen: twee thema's waar we bij Albert Heijn – vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ - groots op inzetten. We kijken uit naar de samenwerking met Swisslog. Met hun slimme automatiseringsoplossing maken we het werk efficiënter en lichter waarbij onze collega’s een cruciale rol blijven spelen in het verzorgen van de boodschappen voor onze klanten."

Bouw gestart

De bouw van het nieuwe pand is onlangs gestart. Na oplevering in het voorjaar van 2023 wordt gestart met de implementatie van AutoStore. De opening staat gepland in het najaar van 2023. Het HSC in Barendrecht gaat per week 45.000 bestellingen bij klanten thuisbezorgen.