Clicky


Debuut van nieuwe Volvo FH-serie op IAA

Debuut van nieuwe Volvo FH-serie op IAA
10-09-2012 09:48 | IAA Nutzfahrzeuge Hannover | auteur de redactie
Op de IAA in Hannover worden in september tien trucks uit de nieuwe Volvo FH-serie gepresenteerd, samen met een reeks nieuwe componenten zoals de I-Torque-aandrijflijn en de eerste Euro 6-motor van Volvo Trucks. Bezoekers kunnen van dichtbij bekijken waarom de nieuwe Volvo FH en de Volvo FH16 wereldwijd een nieuwe maatstaf voor trucks zullen gaan vormen.

De Volvo FH-serie is volledig vernieuwd en omvat innovatieve wereldprimeurs voor het besparen van brandstof en verbeteringen in weggedrag, ergonomie en veiligheid. Aan alle belangrijke nieuwe voorzieningen wordt in afzonderlijke presentaties aandacht besteed: brandstof, werkplek, design, weggedrag, ruimte, accommodatie, veiligheid, bescherming, laden/lossen en beschikbaarheid. Aan de hand van de trucks, de componenten, spectaculaire video's en interactieve voorzieningen kunnen bezoekers alle aspecten van de nieuwe trucks ervaren.

"Bij Volvo Trucks zijn we natuurlijk erg trots en enthousiast dat we nu onze nieuwe trucks voor de eerste keer aan het publiek kunnen laten zien. De nieuwe Volvo FH-serie vertegenwoordigt vele jaren van hard werken en innoveren", aldus Claes Nilsson, President Volvo Trucks. "Het resultaat is eersteklas techniek en design, volledig gericht op een verhoogde productiviteit, een lager brandstofverbruik en het aantrekken van de allerbeste chauffeurs."



Eerste aanbod voor Euro 6
Onder de gepresenteerde reeks producten bevindt zich de eerste Euro 6-motor van Volvo Trucks. Het is een 13-liter motor met 460 pk, de populaire krachtpatser van Volvo, die nu nog verder is verbeterd om te voldoen aan de strenge eisen van Euro 6. In vergelijking met de huidige Euro 5-standaard wordt de uitstoot van stikstofoxide met bijna 80% verlaagd en de uitstoot van deeltjes gehalveerd.

Technische innovatie voor een zuiniger brandstofverbruik
Het ontwerp van de nieuwe Volvo FH is gericht op brandstofbesparing en enkele van deze ondersteunende componenten worden op de IAA extra belicht. Dit zijn bijvoorbeeld innovaties als Volvo I-Torque, een nieuwe aandrijflijn die een koppel levert van niet minder dan 2800 Nm vanaf lage toerentallen, wat resulteert in uitstekende rijeigenschappen en een stille werking. Het grote vermogen van het I-Torque-systeem is te danken aan twee belangrijke onderdelen: de nieuwe D13 Euro 6-motor en een nieuwe versie van de automatische I-Shift-transmissie met twee koppelingen. De nieuwe versnellingsbak wordt I-Shift 2 genoemd. Daarmee is Volvo Trucks de eerste fabrikant die een automatische transmissie met twee koppelingen in het internationaal transport introduceert.

I-Torque verlaagt het brandstofverbruik met maximaal 4%. I-See, een softwarepakket voor de I-Shift-transmissie, slaat ondertussen informatie op over hellingen. De I-See- en I-Shift-systemen werken samen als een automatische piloot en nemen het schakelen over om brandstof te besparen op hellingen. In combinatie met de I-Torque-aandrijflijn helpen I-See en andere brandstofbesparende voorzieningen zoals een ontkoppelbare luchtcompressor, om het brandstofverbruik met maximaal 10% terug te dringen, wat overeenkomt met 4.100 liter brandstof per jaar voor de gemiddelde internationaal transport truck.

Superieur weggedrag
De eerste zware truck ter wereld met onafhankelijke voorwielophanging (Individual Front Suspension - IFS) wordt gepresenteerd: een Volvo FH 4x2-trekker met een 13-liter motor met 500 pk. Door de onafhankelijke voorwielophanging hebben beide voorwielen een afzonderlijke vering, met als resultaat een rustiger, stabieler weggedrag. IFS is gekoppeld aan een directe stuurinrichting, wat betekent dat de wielen onmiddellijk reageren. Dit geeft de chauffeur een gevoel van controle en contact met de weg. De onafhankelijke voorwielophanging wordt ook als een afzonderlijk onderdeel gepresenteerd.



De nieuwe cabine - meer ruimte en comfort
Eén verandering die iedereen op de show in Hannover zal opvallen, is het nieuwe onmiskenbare profiel van de Volvo FH-serie, waardoor het lijkt of de truck in beweging is. Deze indruk wordt gewekt door de lijnen en de vormen van de cabinepanelen, zoals bijvoorbeeld de bovenste rand van de wielkast die naar voren en omlaag loopt. Een andere grote ontwerpwijziging betreft de A-stijlen die nu meer rechtop staan waardoor de Volvo FH-cabine ruimer is dan ooit tevoren. Het nieuwe interieur is een hele kubieke meter groter, wat neerkomt op 300 liter extra opbergruimte en een grotere stahoogte in de cabine.

De nieuwe Volvo-trucks zijn comfortabeler voor chauffeurs. Op de stand kunnen bezoekers uit eerste hand het interieur ervaren in een opengewerkte cabine. Ze kunnen kennismaken met de honderden design en technische kenmerken die de nieuwe Volvo FH tot een efficiënte werkplek maken.

Bezoekers kunnen ook zien hoe de nieuwe cabine geschikt is voor ontspanning en vrije tijd. Het overzichtelijke en functionele ontwerp van de FH-serie met het subtiele ´Scandinavische´ interieur biedt chauffeurs mogelijkheden voor rusten en ontspannen. Het bed is verbreed tot 815 mm en nieuwe matrassen zijn geïntroduceerd.

Volvo FH16 – voldoet aan extra hoge eisen
De Volvo FH16, de krachtigste Volvo-truck met een 16-liter motor met 750 pk en een koppel van 3550 Nm, wordt gepresenteerd als een 4x2 standaardtrekker en als een 8x4 zware transporttruck. De Volvo FH16 is al jaren lang de eerste keus voor transporteurs die hoge eisen stellen aan prestaties, efficiency, vermogen en comfort. In de nieuwe versie worden deze prestaties naar een geheel nieuw niveau getild.



De veiligste Volvo-truck ooit
Met een uitgebreide reeks technische systemen voor het voorkomen van ongelukken en een sterke structuur die de chauffeur en bijrijder beschermt bij een botsing, is de nieuwe Volvo FH ook de veiligste Volvo die ooit is gebouwd. De nieuwe Volvo is meer dan 1.000 keer getest in computersimulaties en 20 keer in fullscale-tests.

Op de IAA zal een Volvo FH te zien zijn die bij een crashtest is gebruikt. De truck heeft een crashtest ondergaan die overeenkomt met een gebruikelijke botsing op de snelweg met een stilstaand object. Een groot aantal voorzieningen en functies is opnieuw ontworpen voor een maximale zichtbaarheid en een verbeterd zicht en meer controle voor de chauffeur. Onder de nieuwe voorzieningen zijn grotere ruiten, een volledig vernieuwd dashboard en slankere achteruitkijkspiegels die het risico op aanrijdingen verminderen.