Clicky


Renault Trucks euro VI motoren: betrouwbaarheid en beheersing van gebruik

Renault Trucks euro VI motoren: betrouwbaarheid en beheersing van gebruik
12-09-2012 09:44 | Renault | auteur de redactie
De nieuwe Euro VI motoruitvoering van Renault Trucks koppelt vermindering van de vervuiling aan beheersing van het verbruik. Door verschillende technologieën te combineren en te kiezen voor de technologie die het best is afgestemd op de verschillende gebruiksdoeleinden van de voertuigen, is Renault Trucks in staat motoren aan te bieden die hoog scoren op het vlak van prestaties, betrouwbaarheid en een gecontroleerd verbruik.

Renault Trucks presenteert op de IAA in Hannover motoren die conform de Euro VI norm zijn. Deze zullen worden gebruikt in voertuigen zodra dit verplicht wordt in januari 2014. De nieuwe Euro VI motoren van Renault Trucks met aanzienlijk lager schadelijke emissies staan voor een hoog prestatieniveau, betrouwbaarheid en een laag verbruik. Renault Trucks heeft, om conform te zijn met de nieuwe norm, gebruik gemaakt van verschillende technologieën en daaruit de meest efficiënte technologie gekozen in functie van de motoromvang en het gebruik. De doelstelling is veelzijdig: motoren leveren die conform de Euro VI norm zijn, met prestaties op het vlak van verbruik, betrouwbaarheid en onderhoud die op hetzelfde niveau zitten of beter zijn dan die van de Euro V motoren.



Motoren voor de topklasse (11l en 13l)
Voor de topklasse stelt Renault Trucks een nieuwe zescilindermotor van 11 liter voor die de naam DTI 11 krijgt. Hij zal beschikbaar zijn in drie verschillende vermogens: 380 pk (1.800 Nm), 430 pk (2.050 Nm) en 460 pk (2.200 Nm). Deze nieuwe motor mag dan wel de architectuur van de Euro V motor overnemen, maar zijn injectiesysteem en uitlaatgasreinigingssystemen zijn nieuw. De injectie gebeurt op basis van een common railsysteem. Dit heeft als grote voordeel dat het met grote precisie en onder hoge druk kan inspuiten, zelfs bij een laag toerental.

De DTI 11 motor wordt gelinkt aan een nabehandelingssysteem voor de schadelijke emissies, SCR, dat is aangepast voor Euro VI. Voor optimale prestaties dient dit systeem te werken onder voldoende hoge temperaturen. Daarom combineert Renault Trucks verschillende oplossingen zoals het hergebruik van de uitlaatgassen tijdens het starten van de motor, het gebruik van kleppen bij de inlaat en uitlaat en zelfs specifieke verbrandingsstrategieën.

Tot slot wordt dit nabehandelingssysteem, net zoals alle Euro VI motoren van Renault Trucks, uitgebreid met een roetfilter. Hierdoor kan de uitstoot van zelfs de fijnste roetdeeltjes aanzienlijk teruggedrongen worden en worden deze bijna volledig onderschept.

Er werd ook voor deze technologie geopteerd bij de nieuwe zescilindermotor van 13 liter. Deze laatste wordt echter uitgerust met een elektronisch pompverstuiversysteem dat is aangepast aan motoren met deze cilinderinhoud. De DTI 13 zal beschikbaar zijn in 440 pk (2.200 Nm), 480 pk (2.400 Nm) en 520 pk (2.550 Nm).



Motoren voor het middensegment (5 en 8 liter)
Voor het middensegment heeft Renault Trucks een viercilindermotor met 5 liter inhoud ontwikkeld, genaamd DTI 5. Hij zal beschikbaar zijn in 210 pk (800 Nm) en 240 pk (900 Nm). Er is ook nog een DTI 8, een zescilindermotor in lijn met 8 liter cilinderinhoud. Hij zal beschikbaar zijn in 250 pk (950 Nm), 280 pk (1.050 Nm) en 320 pk (1.200 Nm).

De Euro VI motoren van 5 en 8 liter zijn uitgerust met een EGR-systeem. Deze recycleert een deel van de uitlaatgassen tijdens de verbranding en vermindert de stikstofoxiden (NOx) die worden geproduceerd door de motor. De resterende NOx wordt dan verwijderd door de katalyse in het SCR-systeem. Tot slot zorgt het roetfilter ervoor dat het heel lage uitstootgehalte dat door de nieuwe norm wordt opgelegd, wordt gehaald. Bovendien is deze motor uitgerust met een injectiesysteem van het type common rail, met een maximale druk van 2.000 bar. Dankzij de flexibiliteit die wordt geboden door de meervoudige inspuiting (tot 5 inspuitingen per cyclus) leveren deze motoren topprestaties op het vlak van verbruik, geluid en vermogen.

Tot slot, de nieuwe motoren van Renault Trucks beantwoorden aan de Euro VI norm doordat zij hoge prestaties leveren, betrouwbaar zijn en een laag verbruik hebben - dit alles ten voordele van de klanten.