Clicky


IAA: Renault Trucks vernieuwt volledige gamma in juni 2013

IAA: Renault Trucks vernieuwt volledige gamma in juni 2013
20-09-2012 10:05 | IAA Nutzfahrzeuge Hannover | auteur de redactie
HANNOVER - Tijdens de IAA in Hannover heeft Heinz-Jürgen Löw, president van Renault Trucks, aangekondigd dat het volledige gamma lange afstand, constructie en distributie in het voorjaar van 2013 vernieuwd zal worden.

Tijdens de persconferentie in Hannover heeft Heinz-Jürgen Löw, president van Renault Trucks, aangekondigd dat de overgang naar Euro VI de gelegenheid bij uitstek is om de gamma’s lange afstand, distributie en constructie volledig te vernieuwen vanaf juni 2013. Alle voertuigen worden momenteel getest op de testcircuits van Renault Trucks en in reële gebruiksomstandigheden bij een aantal klanten. Op basis van de feedback van deze klanten en hun behoeften en verwachtingen heeft Renault Trucks de nieuwe voertuigen ontworpen en ontwikkeld. Met dit nieuwe gamma wil Renault Trucks de top bereiken en haalt hiervoor alles uit de kast.

Heinz-Jürgen Löw: "In juni gaat men een echte revolutie meemaken. Onze nieuwe voertuigen zullen u verrassen, niet alleen op het vlak van design maar ook qua prestaties. Wij streven naar perfectie en halen daarvoor alle middelen uit de kast."



De IAA was voor Renault Trucks ook de gelegenheid om de technologie van de toekomstige Euro VI motoren voor te stellen. Voor het topsegment is een nieuwe motor van 11 liter en 6 cilinders ontwikkeld, de DTI 11. Deze motor is voorzien van een common railinjectiesysteem. Hij is gekoppeld aan een nabehandelingssysteem voor de schadelijke emissie, met name SCR, afgestemd op Euro VI. Om ervoor te zorgen dat dit systeem optimaal presteert, combineert Renault Trucks verschillende oplossingen zoals het hergebruik van de uitlaatgassen tijdens het starten van de motor, het gebruik van kleppen in het inlaat- en het uitlaattraject en zelfs specifieke verbrandingsstrategieën. Het nabehandelingssysteem wordt aangevuld met een roetfilter dat wordt gemonteerd op alle Euro VI motoren van Renault Trucks. Een gelijkaardige technologie is terug te vinden op de DTI 13, de motor van 13 liter die is uitgerust met een elektronisch pompverstuiversysteem dat heel goed is aangepast aan motoren met deze cilinderinhoud.

Voor het tussensegment heeft Renault Trucks een nieuwe motor met vier cilinders van 5 liter ontwikkeld, de DTI 5, en een nieuwe motor van zes cilinders van 8 liter, de DTI 8. Beide zijn voorzien van een EGR-systeem. Deze recycleert een deel van de uitlaatgassen tijdens de verbranding en vermindert de stikstofoxiden (NOx) die worden geproduceerd door de motor. De resterende NOx worden dan verwijderd door de katalyse in het SCR-systeem. Tot slot zorgt het roetfilter ervoor dat het heel lage uitstootgehalte dat door Euro VI wordt opgelegd, wordt gehaald.

Met de nieuwe Euro VI motoren zet Renault Trucks zijn drievoudige doelstelling voort: aan zijn klanten motoren leveren die conform de Euro VI norm zijn, met prestaties op het vlak van verbruik, betrouwbaarheid en onderhoud die op hetzelfde niveau zitten als of beter zijn dan de Euro V motoren.
Vandaag de dag is er van de klanten uit geen vraag om vooruit te lopen op de norm. Het huidige gamma van Renault Trucks beantwoordt perfect aan hun verwachtingen, en dan vooral wat het verbruik betreft.

Als pionier en leider op het vlak van brandstofbesparing, toont de benadering All For Fuel Eco eens te meer aan hoe betrokken alle medewerkers binnen de onderneming zijn bij het thema brandstofbesparingen, van het concept van de vrachtwagen zelf tot het onderhoud ervan binnen het netwerk Renault Trucks. Voor de klanten wordt dit alles vertaald in Optifuel Solutions. Dit bestaan uit een verzameling van oplossingen en services waarmee de klanten hun voertuig goed kunnen configureren door te kiezen voor de aandrijving die het beste bij hen past (elektrisch, hybride, CNG of diesel), en met deze tools en services kunnen de klanten ook hun chauffeurs opleiden, het verbruik van hun vrachtwagens goed opvolgen en analyseren en hun voertuig goed onderhouden dankzij specifieke services die toegespitst zijn op een lager brandstofverbruik. De cijfers voor zich. Met de gerobotiseerde versnellingsbakken van Renault Trucks kan men tot 7% brandstof besparen, met het Optifuel Programma tot 15% op de hele vloot en de opleiding voor economisch rijden, Optifuel Training, werd reeds door 21.000 chauffeurs gevolgd.

Vandaag de dag beschikt Renault Trucks met voertuigen van 2,8 tot 120 ton over een volledig gamma voertuigen dat is aangepast aan de behoeften van elke klant en ook aan elk beroep. Bovendien brengt Renault Trucks het ruimste aanbod voertuigen op alternatieve energie op de markt. Het gaat hier om 100% elektrische voertuigen met de Maxity Electrique (4,5t), hybride voertuigen met Premium Distribution Hybrys Tech (19t/26t) en voertuigen op aardgas met Premium Distribution GNV (19t/26t). Momenteel is Renault Trucks in zijn researchactiviteiten met name bezig om een experimenteel voertuig te ontwikkelen: de elektrische Midlum. Er zijn momenteel drie exemplaren in testfase bij partnerklanten: bij Carrefour en STEF in Lyon, en in Zürich en in Lausanne bij Nestlé Zwitserland.



Maar ook al zijn de stadsvoertuigen het meest geschikt voor de alternatieve aandrijvingstechnologieën, voor het langeafstandsverkeer blijft de diesel nog steeds de voorkeur genieten en dat zal ook voor de toekomst zo blijven.

Daarom zet Renault Trucks zijn zoektocht voort naar oplossingen om het brandstofverbruik nog verder te verlagen. Voor de studie van industrieel design CX/03, gepresenteerd in Hannover, werd alles in het werk gesteld om de stroomlijn te verbeteren en het voertuig zo licht mogelijk te maken. Zijn gril bestaat bijvoorbeeld uit een buisvormige structuur waarbij aluminium en koolstofvezel worden gecombineerd en het is opgebouwd uit drie aërodynamische lamellen die de luchtstroom naar de zijkant geleiden. CX/03 streeft ernaar om Renault Trucks de kwintessens te geven op het vlak van brandstofbesparing en hem een boost te geven in zijn zoektocht naar perfectie.