Clicky


Renault Trucks: Design ten dienste van brandstofbesparing

Renault Trucks: Design ten dienste van brandstofbesparing
01-10-2012 10:08 | Renault | auteur de redactie
Tijdens de IAA in Hannover heeft Renault Trucks een industriële designstudie op basis van een langeafstandsvoertuig gepresenteerd, die helemaal op brandstofbesparing gericht is. Edele materialen, een gestroomlijnde aerodynamica en technologische vernieuwingen komen samen in dit voertuig, dat bedoeld is om Renault Trucks op lange termijn een mijlpaal te bezorgen op het vlak van brandstofbesparing.

"Het werk rond de CX/03 is een industriële designstudie en geen stijlstudie", waarschuwt Hervé Bertrand, directeur van de designafdeling van Renault Trucks. Dit voertuig past in de lijn van voorgaande onderzoeken van Renault Trucks, zoals Optifuel Lab. "Het is de bedoeling dat met dit onderzoek het toppunt van brandstofbesparing behaald wordt", gaat Hervé Bertrand door, "en dat er op lange termijn hij een mijlpaal behaald wordt voor toekomstig onderzoek." Daarom heeft elk element van het voertuig een welbepaalde functie die voornamelijk door de aerodynamica en de efficiëntie is ingegeven.



Eerst en vooral de gril. Deze is uitsluitend samengesteld uit een buisstructuur van koolstofvezel en aluminium, verschijnt als een uitwendig skelet van de vrachtwagen en geeft tegelijkertijd een indruk van lichtheid en stevigheid. Wanneer de snelheid van het voertuig toeneemt, zakt er in het centrale deel een paneel naar beneden. Meer naar beneden doet een spoiler hetzelfde om de grondspeling te verlagen en drie aërodynamische lamellen buigen de windstroom naar de zijkanten af. De achteruitkijkspiegels zijn tot de meest eenvoudige vorm teruggebracht en worden door twee geprofileerde buizen vastgehouden. Zowel voor de spiegels als voor elk ander element is de doelstelling dezelfde: de luchtpenetratie verbeteren, ten gunste van het verbruik.

De opstaptreden, bronnen van turbulenties, en de wielen van de trekker zijn bedekt om de luchtstroom te verbeteren. De helling van de voorruit, wat ontwerpers de 'A-stijl' noemen, bedraagt 12°, het beste aerodynamische compromis. In stilstand helt de voorruit in lichte mate, om de vrachtwagen dynamiek te geven. "We wilden vanaf de eerste oogopslag laten zien dat alle elementen van dit voertuig bedacht werden om licht en efficiënt te zijn en om de aerodynamica te stimuleren", preciseert Hervé Bertrand.

De aerodynamica van een vrachtwagen beperkt zich echter niet tot de trekker. De oplegger speelt ook een essentiële rol. Met elementen van vorige studies, zoals Optifuel Lab, heeft Renault Trucks een oplegger bedacht met een gebogen dak en de vorm van een waterdruppel, met een gestroomlijnd zijvlak dat alle wielen en alle achterspoilers omvat. Bovendien werd bijzondere aandacht besteed aan de aansluiting tussen de trekker en de oplegger, aangezien de ruimte ertussen belangrijke turbulentie genereert. "Om die maximaal te reduceren, hebben we een systeem met een regelbare aerodynamische carrosserie bedacht", legt de directeur design van Renault Trucks uit.



"Wanneer het voertuig op de snelweg rijdt, sluit de cabine aan op de oplegger en kent de luchtstroom geen turbulentie. Bij lage snelheid wordt dit deel van de carrosserie ingetrokken, zodat de vrachtwagen kan manoeuvreren."

Hoewel het een echte gereedschapsmachine is, toegewijd aan efficiëntie, degelijkheid en brandstofbesparing, moet de CX/03 niet als een kil monster worden beschouwd. "Wij wilden niet dat de degelijkheid de passie zou uitsluiten", herinnert Hervé Bertrand zich. "Om een beetje warmte aan dit voertuig te geven, hebben we beslist om op de cabine een aluminium sierplaatje met een rode vignettering aan te brengen. Rood is namelijk niet alleen de kleur van de passie, maar ook de kleur van Renault Trucks."