Dachser wil vijftig Mercedes-Benz eActros LongHaul aanschaffen
STUTTGART/KEMPTEN - Dachser is van plan om 50 exemplaren van de Mercedes-Benz eActros LongHaul, gepresenteerd op de IAA Transportation van dit jaar, aan zijn Europese vloot toe te voegen. Het internationale bedrijf uit Kempten heeft hiervoor een intentieverklaring getekend met Mercedes-Benz Trucks.
Dachser is van plan de eActros LongHaul te gebruiken die is geconfigureerd als een 6x2-wissellaadbak met een opslaghoogte van 1.120 mm. Dachser breidt daarmee zijn elektrische wagenpark aanzienlijk uit. De e-truck, met een actieradius van zo'n 500 km op één lading, zal naar verwachting in 2024 klaar zijn voor serieproductie.
Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services bij Mercedes-Benz Trucks: "Dachser is een zeer waardevolle klant voor ons op het gebied van duurzaam transport. Dachser was al een toegewijde testpartner tijdens de ontwikkeling van de eActros 300/400 voor heavy-duty distributie transport. We zijn des te blijer dat het logistieke bedrijf nu ook van plan is om in de volgende stap te vertrouwen op de eActros LongHaul, om onze e-strategie te versterken."
Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics bij Dachser, zegt: "Deze intentieverklaring onderstreept onze toewijding aan de ontwikkeling en het testen van milieuvriendelijke aandrijvingen voor bedrijfsvoertuigen. Het grote bereik van de eActros LongHaul stelt ons in staat om goederen te vervoeren tussen onze Europese locaties zonder uitstoot, zelfs in zwaar vrachtverkeer en in langeafstandstransport. Dit is een belangrijk onderdeel van Dachsers langetermijnstrategie voor klimaatbescherming."
DACHSER gebruikt sinds 2018 batterij-elektrische voertuigen, zoals de FUSO eCanter en de eActros, als onderdeel van zijn duurzame stedelijke leveringsconcept "DACHSER Emission-Free Delivery". In elf Europese steden leveren batterij-elektrische bestelwagens en vrachtwagens alle zendingen standaard lokaal CO2-neutraal af in een afgebakend binnenstedelijk gebied. Op de last mile zet Dachser ook elektrisch ondersteunde bakfietsen in om de zendingen te verdelen. Het proefproject in Stuttgart was de winnaar van de wedstrijd "Duurzame stadslogistiek" van het Duitse federale ministerie van Milieu en het federale milieuagentschap in 2018.
"We hebben in de stadslogistiek zeer goede ervaringen met de prestaties van BEV-voertuigen. Het was dan ook logisch om samen met Mercedes-Benz Trucks de volgende stap te zetten: het rijden over lange afstanden", zegt Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) bij Dachser.
De Mercedes-Benz eActros LongHaul
Ontwikkelingsingenieurs bij Mercedes-Benz Trucks ontwerpen de eActros LongHaul zo dat het voertuig en zijn componenten aan dezelfde duurzaamheidseisen voldoen als een vergelijkbare conventionele, zware Actros voor lange afstanden. Dat betekent 1,2 miljoen kilometer op de weg over een periode van tien jaar. De batterijen die in de eActros LongHaul worden gebruikt, maken gebruik van lithium-ijzerfosfaatceltechnologie (LFP). Deze worden vooral gekenmerkt door een lange levensduur en meer bruikbare energie.
De accu's van de productie-eActros LongHaul kunnen in minder dan 30 minuten van 20 tot 80 procent worden opgeladen bij een laadstation met een vermogen van ongeveer één megawatt. Drie accupakketten zorgen voor een geïnstalleerd totaal vermogen van ruim 600 kWh en twee elektromotoren, als onderdeel van een nieuwe e-as, genereren een continu vermogen van 400 kW en een piekvermogen van ruim 600 kW.
Naast de trekker zal Mercedes-Benz Trucks bij de marktintroductie ook starre varianten van de eActros LongHaul produceren. Dit biedt klanten tal van andere mogelijke use-cases in volledig elektrisch vervoer.