Clicky


Mercedes Trucks schrapt 2100 banen

Mercedes Trucks schrapt 2100 banen
31-01-2013 14:30 | Mercedes-Benz | auteur de redactie
MÜNCHEN - 's werelds grootste producent van bedrijfswagens voert omvangrijke bezuinigingen door. Door efficiënter werken neemt het aantal banen in de productie en bij administratieve afdelingen af. Kostenbesparingen moeten Mercedes kansen bieden in de felle concurrentieslag op de Europese markt.

Om de concurrentie voor te blijven gaat Mercedes de teugels in de bedrijfswagenproductie strakker aantrekken. Omdat het VW concern met Scania en MAN en het Zweedse Volvo concern de grootste bedrijfswagenleverancier van de troon willen stoten, heeft Mercedes ingrijpende maatregelen genomen. "Wij durven de concurrentie best aan, zowel van Volvo als van Volkswagen", zo verklaarde de woordvoerder van Mercedes.

Het bedrijf uit Stuttgart wil de grootste producent blijven, maar nog belangrijker ze willen ook het beste rendement halen. Vanwege de aanhoudende crisis worden zowel in Duitsland als in de USA banen geschrapt. In Amerika gaat Mercedes het aantal productiemedewerkers met 1300 inkrimpen en in overige afdelingen verdwijnen nog eens 800 banen.

Volvo heeft aan het begin van deze week aangekondigd, door een deelneming in China de grootste producent van zware bedrijfswagens te worden. Ook de nieuwe MAN directeur, Anders Nielsen heeft de strategie om samen met Scania en VW tegen 2020 de grootste producent te worden. Maar Mercedes zoekt de confrontatie niet. Voor Mercedes is het niet een doel op zich om de grootste producent te zijn. Mercedes stelt: het schaalvoordeel brengt ons gunstige ontwikkelings- en overheadkosten per geproduceerde truck.

Daimler is met de merken Mercedes, Freightliner, Western Star en Fuso de grootste producent te wereld, maar blijft met het rendement achter bij de concurrenten Volvo en Scania. Dat wil men bij Mercedes snel veranderen. Oorspronkelijk wilde de bedrijfswagenafdeling van Daimler, die binnenkort haar cijfers bekend maakt, een rendement van 8 % halen. Dit doel is moeilijk haalbaar vanwege de sterk cyclische bedrijfswagenmarkt en de moeizame economische ontwikkelingen in Europa.



Nu wordt het thema rentabiliteit op directie niveau besproken. Al afgelopen zomer werden efficiëntie maatregelen doorgevoerd onder de naam "Daimler Trucks Number One", waarmee tot 2014 1,6 miljard bespaard wordt. De structurele afbouw van het personeelsbestand in Brazilië en Duitsland maakt deel uit van dit plan. Het gaat hierbij niet alleen om besparingen, maar ook om sneller en efficiënter werken.

Voor het lopende jaar is Mercedes chef Renschler tevreden. "Wij hebben in 2012 bewezen, dat we ook in moeilijke tijden goed functioneren." De cijfers worden op 7 februari gepubliceerd. Voor 2013 blijft Renschler voorzichtig: "Ik denk, dat we in Europa het dieptepunt wel bereikt hebben. In de USA zijn de klanten nerveus door de stagnerende conjunctuur. Op dit moment wordt er minder besteld, maar dat zal in het tweede halfjaar wel weer verbeteren. In totaal denken we vooral in de tweede helft van 2013 weer te groeien."