Clicky


VodafoneZiggo verliest weer klanten met vaste internetaansluiting

VodafoneZiggo verliest weer klanten met vaste internetaansluiting
23-02-2023 10:06 | Financieel | auteur ANP

UTRECHT - Telecomaanbieder VodafoneZiggo blijft particuliere klanten voor vaste tv-, telefoon- en internetaansluitingen verliezen. In de laatste drie maanden van 2022 zegden per saldo 1700 klanten hun abonnement voor deze diensten op. Dat kon het fusiebedrijf van Vodafone en Ziggo maar voor een deel goedmaken met hogere opbrengsten uit mobiele abonnementen en zakelijke pakketten, waardoor de omzet daalde.

VodafoneZiggo zelf wijst erop dat het verlies van klanten met vaste internetaansluitingen minder hevig is dan een jaar eerder, toen er per saldo 15.500 vertrokken. Een kortingsactie om klanten te lokken zou daarbij hebben geholpen. Daarnaast stapte een deel van de klanten over op een combinatiepakket voor mobiele telefonie en internetdiensten

Internet en telefonie per smartphone leverden het bedrijf ook wat meer op, mede dankzij hogere prijzen en roamingopbrengsten door buitenlandse reizigers in Nederland. Het hardst groeide de zakelijke afdeling van VodafoneZiggo, die profiteerde van de blijvend grote vraag naar telecompakketten voor mensen die vanuit huis werken.

Alles bij elkaar daalde de omzet in het vierde kwartaal 1,1 procent tot iets meer dan 1 miljard euro. De aangepaste winst voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen daalde even sterk tot 477,6 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 7,6 miljoen euro, tegenover een verlies van 90,7 miljoen euro een jaar eerder. Dat had onder andere te maken met waardestijgingen van derivaten.

Financieel topman Ritchy Drost spreekt ondanks de lichte omzetdaling van een topprestatie, "vooral als je kijkt naar de concurrentie". Volgens hem vond in het laatste kwartaal van 2022 een kentering plaats in het aantrekken en behouden van particuliere klanten. Hij geeft daarbij hoog op van de entertainmentdiensten, zoals het afsluiten van streamingabonnementen via internetaanbieder Ziggo. Vanaf 2024 heeft het bedrijf bovendien de exclusieve uitzendrechten voor de UEFA Champions League en Europa League.

Dit jaar verwacht VodafoneZiggo een verslechtering van de winstgevendheid, terwijl de omzet zal stijgen. Dat komt vooral doordat het bedrijf veel meer kwijt is aan zijn energierekeningen. Samen met gestegen lonen gaat het om 100 miljoen aan extra uitgaven, zegt Drost. Net als vorig jaar snijdt het bedrijf ook in 2023 in de kosten, maar dat gebeurt volgens Drost niet door mensen te ontslaan. Het zou vooral gaan om efficiëntere processen op bijvoorbeeld digitaal gebied.