Clicky


Meusburger lanceert nieuwe diepbed-oplegger

Meusburger lanceert nieuwe diepbed-oplegger
28-05-2013 11:11 | Trailerbouwers | auteur de redactie
VENLO - Met de MPG-2 diepbed-oplegger heeft fabrikant van speciale opleggers Meusburger een nieuwe stap gezet in het transport van zwaar/breed en kwetsbaar materieel. Het eerste Nederlandse exemplaar hiervan is in gebruik genomen door industrieel verhuisbedrijf Jozef Hermans bv in Venlo.

De MPG-2 is een twee-assige mega diepbed-oplegger met onafhankelijke wielophanging, met ongekende mogelijkheden voor het vervoer van grote, zware en toch kwetsbare objecten die niet op open opleggers kunnen worden getransporteerd. Zo is het - dankzij onder andere de lage laadvloer en het verhoogbare dak, mogelijk om een lading van maximaal 7,270 mm lengte, 5000 mm breedte en 4000 mm hoogte te vervoeren, met een laadgewicht van (technisch) maximaal 29900 kg. Tot een breedte van 4500 mm is de lading geheel zeilgesloten te vervoeren, dankzij het verbreedbare zeil dat Meusburger in eigen huis fabriceert.


Laden en lossen kan plaatsvinden vanaf de zijkanten, via de bovenzijde (het voertuig beschikt over een Edscha schuifdak) en via de achterzijde. Het achterportaal kan worden verbreed tot ruim vijf meter en het dak is in stapjes van 50 mm tot maximaal 450 mm te verhogen.

De hydraulisch geveerde Tridec DL-S assen hebben een maximale stuuruitslag van 57 graden. Daardoor is deze diepbed-oplegger uitermate wendbaar. Per aslijn bedraagt de maximale belasting 12 ton (in plaats van de gebruikelijke 10 ton). De maximale schoteldruk is 18 ton, waarmee (mits een SERT-vergunning is afgegeven) in de praktijk een gvw van 42 ton wordt behaald. Met een eigen gewicht van bijna twaalf ton, komt het laadvermogen op plm. 30.000 kg, een zeer hoge waarde voor een twee-assige trailer. De Meusburger MPG-2 kan worden getrokken door een 6x2 of 6x4 trekker op elke gewenste koppelhoogte binnen de reguliere standaardlengte.


De hoogtestand van de trailerassen is verstelbaar, en kan max. circa 100 mm dalen of max. circa 200 mm stijgen. In de hoge stand kan deze dieplader hindernissen zoals rotondes nemen, in de lage stand kan er gemakkelijk worden geladen en gelost. De diepbedhoogte in de rijstand is 320 mm, de hoogte van het achterplateau 880 mm. De hydraulische vering in de assen heeft een ingebouwd stabilisatiesysteem waarmee de trailer continu stabiliseert, ook in bochten.

"Een unieke dieplader, die helemaal past bij ons bedrijf", zo omschrijft Jos Hermans, technisch directeur van Jozef Hermans, zijn nieuwste aanwinst. Hermans is specialist in transport van machines en industriële verhuizingen. De Meusburger MPG-2 wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het transport van drukpersen, verpakkingsmachines, electrische heftrucks, freesbanken en kranen.


Het feit dat grote machines beschermd kunnen worden vervoerd, is een van de selectiecriteria voor Hermans. "Geen enkele andere fabrikant levert een diepbedoplegger met deze specificaties en uitrusting." Hermans beschikte al over vijf Meusburger opleggers.