Clicky


Overbeladen vrachtwagen van de weg gehaald

Overbeladen vrachtwagen van de weg gehaald [+foto's]
01-03-2023 14:53 | Overtredingen | auteur Redactie

BAD HERSFELD - Duitse agenten van de Verkeerspolitie merkten maandag 27 februari rond 13.00 uur een volledig overbeladen vrachtwagen op.

Met de vrachtwagen werden splinternieuwe zogeheten "haakarmcontainers" van verschillende afmetingen en typen vervoerd, afkomstig uit Polen en bestemd voor Zuidwest-Frankrijk. De agenten zagen dat de gebruikte oplegger niet geschikt was voor het veilig vervoeren van acht containers.

De containers waren tijdens het laden op de oplegger op en in elkaar gestapeld. Omdat het voor de agenten duidelijk was dat er een geschikte losplaats moest worden gevonden, werd de gevonden vrachtwagen gevraagd de politie te volgen naar de truckstop in Kirchheim.

In twee achter elkaar geladen rolcontainers op de oplegger werden nog twee containers rechtop gezet en daar bovenop een andere, plattere container, andersom. Hierdoor ontstond door de belading een flinke overhoogte. In plaats van de toegestane vier meter was de vrachtwagen nu 4,25 meter hoog. Een door de bestuurder voorgelegde speciale vergunning rechtvaardigde het hoogteverschil niet.

De gebruikte wijze van ladingzekering bleek volstrekt ongeschikt om de tijdens het rijden optredende krachten te weerstaan. De spanbanden waarmee de lading was vastgezet, waren beschadigd en konden daardoor niet worden gebruikt om de lading vast te zetten.

De lading had zich tijdens de rit al "zelfstandig losgemaakt" en was bij de controle duidelijk naar rechts afgegleden. In zogenaamde "normale rijomstandigheden", zoals harder remmen, krappe bochten of plotselinge uitwijkmanoeuvres, zouden de beladen containers zeer waarschijnlijk naar beneden zijn gevallen. Het was dan ook zeer onwaarschijnlijk dat de vrachtwagencombinatie met deze lading de totale geplande afstand van circa 2.200 kilometer zonder schade zou hebben afgelegd.

Met de juiste ladingzekeringsmiddelen hadden zeker twee van de vervoerde containers op de betreffende oplegger goed kunnen worden vastgezet. Het transport zou ook niet te hoog zijn geweest. De overtollige breedte veroorzaakt door de zijdelingse verplaatsing van de lading zou ook niet zijn gebeurd. Het ligt voor de hand dat de te behalen vrachtopbrengst voor het transportbedrijf met acht vervoerde containers beduidend hoger ligt dan bij een toegestane en veilige "twee-container" lading.

Zodat het verkregen concurrentievoordeel niet de moeite waard is voor het transportbedrijf en er tegelijkertijd geen prikkels worden gecreëerd voor toekomstige, soortgelijke transporten, stelden de politieagenten van het centrale boetebureau in Kassel voor "confiscatie van vermogensbestanddelen door aanpassing van de boete". De Wet bestuursrechtelijke delicten biedt deze mogelijkheid specifiek voor dergelijke gevallen. Het transportbedrijf kan nu een hoge boete van vier cijfers verwachten, de kosten voor het herladen, voor vervangende voertuigen en voor extra personeel.

Bij de gecontroleerde chauffeur werd ook een driecijferig eurobedrag geïnd als onderdeel van een borgsom voor de gepleegde overtredingen.