Clicky


Het Nederlandse wegtransport is weer een stukje duurzamer

Het Nederlandse wegtransport is weer een stukje duurzamer
15-07-2013 16:38 | Iveco | auteur de redactie
TILBURG - Het eerste LCNG-tankstation(Liquified Natural Gas gecombineerd met Compressed Natural Gas) staat in Tilburg. Vorige week is deze nieuwe infrastructuur voor het tanken van gas officieel geopend door de wethouder van Tilburg, R. Lauwerier. Rijden op LNG verbetert de luchtkwaliteit aanzienlijk en vermindert de uitstoot van CO2.

Nederland is koploper in Europa als het gaat om het rijden op LNG. Tijdens de opening van het tankstation op woensdag 10 juli werden door de heer Prummel (ministerie van Infrastructuur en Milieu) symbolisch de sleutels overhandigd van 25 LNG-trucks.


Bij de officiële opening van het tankstation op woensdag 10 juli werden symbolisch de sleutels van 25 LNG-vrachtwagens overgedragen aan vervoerders St van den Brink, Post Kogeko, Van Vliet Transport, Van den Heuvel Logistiek uit Uden, Oenema Transport en Bakker Logistics. Het gaat hierbij in totaal om 25 IVECO Stralis LNG-trucks, geleverd door IVECO Schouten. De actieradius van deze voertuigen is 800 km.

De voordelen van de truck op vloeibaar aardgas is dat de deze erg stil zijn. Daarnaast levert het rijden op LNG een kostenbesparing op voor transportondernemers en wordt de uitstoot van stoffen verlaagd. De IVECO LNG-vrachtwagens zijn veel schoner (PM – 93%, NOx – 38 %) dan de EuroVI norm die 1 januari 2014 van kracht wordt. Als bio-LNG wordt getankt, betekent dit ook nog eens een CO2-reductie van tachtig procent.

Traditioneel rijden vrachtwagens op diesel. Ondanks de economische crisis zijn diesel en benzine veel duurder geworden door een groeiende vraag, terwijl het aanbod van de gangbare brandstoffen deze groei niet kan bijhouden. Volgens de IEA is de voorraad aardgas voldoende voor de komende 200 jaar. Er is dus voldoende aanbod, ook uit landen buiten het Midden Oosten. Daardoor is de prijs van aardgas veel lager dan die van diesel.


Aardgas heeft als handicap dat het gasvormig is, waardoor het lastig tanken is en het bovendien de actieradius beperkt door het grote volume. Door aardgas koud te maken (- 162 graden) wordt het vloeibaar en is dit probleem opgelost. De IVECO Vrachtwagens die rijden op LNG, tanken snel en kunnen met de actieradius van 800 km normaal worden ingezet. Nederland is koploper in Europa als het gaat om het rijden op LNG.

De omschakeling van diesel op LNG vraagt niet alleen om andere motoren maar ook om de ontwikkeling van een LNG tank-infrastructuur. De firma Rolande heeft in Tilburg een professioneel tankstation gerealiseerd waar per dag 60 vrachtwagens worden getankt.


De vergunning voor de bouw van LNG tankstation was tot voor kort complex omdat er geen eenduidige richtlijn was waaraan kon worden getoetst. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu was dan ook zeer verheugd dat zij bij de opening kon melden dat deze richtlijn PGS33 nu beschikbaar is. Deze richtlijn is opgesteld in samenwerking met het LNG-platform, het ministerie van IenM, de NEN, de brandweer en het RIVM. Dit betekent dat de opschaling van de tank-infrastructuur nu kan worden versneld.