Volvo Bus verandert het bedrijfsmodel in Europa en besluit carrosseriebouwfabriek in Wroclaw in 2024 te sluiten
GÖTEBORG - Volvo Bus verandert zijn bedrijfsmodel in Europa en zal hetzelfde succesvolle model toepassen als op verschillende andere markten. Dit betekent dat Volvo Bus zijn productie zal concentreren op chassis en samen met externe carrosseriebouwers klanten in Europa een compleet assortiment stads- en streekbussen en touringcars voor het premiumsegment zal bieden. Daarom heeft Volvo Bus besloten om zijn carrosseriefabriek in Wroclaw, Polen, in het eerste kwartaal van 2024 te sluiten. Volvo Bus heeft een intentieverklaring getekend met betrekking tot de verkoop van zijn pand aan Vargas Holding. Een reorganisatievoorziening van 1,3 miljard Zweedse Kronen zal het bedrijfsresultaat in het eerste kwartaal van 2023 negatief beïnvloeden.
"Onze business in Europa is al jaren verlieslatend. Met dit bedrijfsmodel, dat we vandaag al met succes in veel markten toepassen, zullen we de winstgevendheid verbeteren en ons concurrentievermogen op de lange termijn veiligstellen", zegt Anna Westerberg, President van Volvo Bus.
In de toekomst zal Volvo Bus de klantinterface blijven hebben, klanten in Europa een compleet assortiment bussen en touringcars blijven bieden in samenwerking met geselecteerde externe carrosseriebouwers, en tegelijkertijd een sterke uptime-service en een hoge veiligheids- en kwaliteitsnorm garanderen. Dit geeft Volvo Bus een slankere structuur, verbeterde flexibiliteit en het vermogen om beter te voldoen aan de eisen van de markt en de eisen van de klant.
De productie van carrosseriebouw in Wroclaw zal naar verwachting doorgaan tot het eerste kwartaal van 2024. Bestellingen voor complete bussen en touringcars in Europa zullen volgens plan worden geleverd vanuit de fabriek in Wroclaw. Volvo Bus blijft volledige service en ondersteuning bieden aan de bestaande vloot en aan het nieuwe aanbod.
Nieuwe kansen voor medewerkers van Volvo Bus
Na besprekingen tussen Volvo Bus en Vargas Holding is een intentieverklaring (LoI) ondertekend volgens welke het pand van Volvo Bus in Wroclaw zal worden afgestoten aan Vargas Holding. Vargas Holding zal de productiefaciliteit een nieuwe bestemming geven en geleidelijk laten groeien. De productie start in 2024 en breidt zich de komende jaren uit.
"De Lol omvat het streven van Vargas Holding om een deel van de Volvo-werknemers al in het derde kwartaal van 2023 een baan te bieden. ervaren personeel dat in onze organisatie in Wroclaw werkt, nodig voor hun vestiging en toekomstige uitbreiding", zegt Anna Westerberg.
Het besluit om de productie van complete bussen en touringcars stop te zetten, heeft gevolgen voor ongeveer 1.600 arbeidsplaatsen bij Volvo Bus, waarvan er ongeveer 1.500 in Wroclaw zijn gevestigd. Informatie en dialoog met de respectievelijke vakbonden zijn gestart.
"Volvo Bus zal er alles aan doen om onze loyale medewerkers te ondersteunen, van wie velen al vele jaren in dienst zijn. We gaan samenwerken met Vargas Holding, gemeenten en andere partijen om mensen te ondersteunen bij het vinden van een nieuwe baan", zegt Anna Westerberg.
De Volvo Group zal ook na de fabriekssluiting een sterke positie in Polen behouden, met meer dan 2.100 werknemers bij Volvo Trucks, Volvo Construction Equipment en ondersteunende functies van de groep zoals digitaal en IT, onroerend goed, personeelsdiensten en boekhouddiensten.
De fabrieken van Volvo Bus in Zweden en Brazilië die chassis produceren en complete bussen en touringcars produceren in Mexico en Noord-Amerika worden niet beïnvloed door de beslissing en zullen de normale productie voortzetten.
De implementatie van het nieuwe bedrijfsmodel zal naar verwachting tijdelijk een negatieve invloed hebben op de omzet in Europa tijdens de overgangsperiode in 2024 en 2025. Een reorganisatievoorziening van ongeveer 1,3 miljard Zweedse Kronen zal een negatieve invloed hebben op het bedrijfsresultaat in het eerste kwartaal van 2023. Het verwachte negatieve kasstroomeffect wordt geschat op ongeveer 1,0 miljard Zweedse Kronen, waarvan het grootste deel in 2024 zal plaatsvinden.
Na voltooiing zal de overgang naar het nieuwe bedrijfsmodel naar verwachting de Europese busactiviteiten winstgevend maken.