Clicky


IRU: Chauffeurs uit derde landen die in de Europese Unie werken, verdienen alle respect en steun

IRU: Chauffeurs uit derde landen die in de Europese Unie werken, verdienen alle respect en steun
13-04-2023 19:24 | Buitenland | auteur Redactie

BRUSSEL - De IRU spreekt haar steun uit voor vrachtwagenchauffeurs uit derde landen die in actie zijn gekomen in Duitsland, en roept op tot de toepassing van de rechtsstaat en samenwerking tussen relevante belanghebbenden om soortgelijke misbruiken in de toekomst te voorkomen De IRU heeft de misstanden door de transportondernemer in Duitsland sterk veroordeeld.

Tientallen vrachtwagenchauffeurs staken al enkele weken op het parkeerterrein Gräfenhausen-West ten zuiden van het Duitse Frankfurt. Veel van de chauffeurs zijn niet-EU-onderdanen, ze komen onder meer uit de Kaukasus en Centraal-Azië. Volgens rapporten zijn er chauffeurs die al maanden niet betaald zijn door de Poolse bedrijven waar ze in dienst zijn.

IRU-directeur van EU Advocacy Raluca Marian zegt: “Dit is een afschuwelijke situatie. Deze chauffeurs moeten met respect worden behandeld en worden gecompenseerd voor hun werk, zoals contractueel en binnen de wet is vastgelegd. Alle wegvervoerders moeten zich aan de wet houden. Elke overtreding of illegale activiteit moet worden bestraft door de relevante handhavingsautoriteiten.”

Prof. dr. Dirk Engelhardt, voorzitter van de BGL (Duitsland), zei: “Incidenten zoals die nu in Gräfenhausen zijn, tonen duidelijk aan dat, ondanks verbeteringsinspanningen zoals het EU-mobiliteitspakket, oneerlijke en marktverstorende praktijken soms nog steeds een realiteit zijn in het goederenvervoer over de weg."

“Deze praktijken brengen het levensonderhoud van chauffeurs en hun families in gevaar, maar vernietigen ook de markten voor de overgrote meerderheid van gezagsgetrouwe bedrijven in het goederenvervoer over de weg die eerlijke voorwaarden bieden aan hun chauffeurs. BGL zal samen met de Duitse vakbonden en IRU blijven strijden voor een betere handhaving van de bestaande wetgeving in Duitsland en in heel Europa.”

Jan Buczek, president van ZMPD (Polen), zegt: “Elke actie die tekenen van oneerlijke concurrentie vertoont, inclusief onregelmatigheden met betrekking tot de betaling van de verschuldigde beloning aan de werknemer, moet zorgvuldig worden beoordeeld en aangepakt. Het onlangs gepubliceerde incident moet absoluut worden opgehelderd door de relevante handhavingsautoriteiten, aangezien deze situatie het goede imago van de wegtransportsector in de EU schaadt."

Europa heeft, volgens de IRU, beroepschauffeurs uit derde landen, buiten de EU, nodig om het steeds ernstiger wordende chauffeurstekort op te vangen, naast inspanningen om het beroep van chauffeur open te stellen voor Europeanen met meer diverse achtergronden, met name jongeren en vrouwen.
Alle chauffeurs, ook chauffeurs uit derde landen die in dienst zijn van EU-bedrijven, moeten echter worden gerespecteerd en hun volledige rechten onder de EU-regels moeten worden verdedigd.

IRU en haar leden zullen nauw blijven samenwerken met de Europese Commissie, evenals met vakbonden en handhavingsautoriteiten op EU- en nationaal niveau, om de handhaving te verbeteren en ervoor te zorgen dat alle beroepschauffeurs met respect worden behandeld in volledige overeenstemming met de wet.

IRU heeft ook opgeroepen tot harmonisatie van de erkenning van rijbewijzen in de hele EU om meer volledig gekwalificeerde chauffeurs uit derde landen op de EU-arbeidsmarkt te integreren. Dit zou het risico van uitbuiting door outlier-bedrijven verminderen, zoals in dit geval te zien is.