Clicky


Veiligheidsregio's: bel 112 van vast toestel of via 112-app in verband met Vodafone storing

Veiligheidsregio's: bel 112 van vast toestel of via 112-app in verband met Vodafone storing
14-04-2023 09:11 | Binnenland | auteur ANP

DEN HAAG - [update 10:04 uur] Een deel van de klanten van telecomaanbieder Vodafone heeft last van een storing op het mobiele netwerk van dat bedrijf. Dat kan mobiel bellen onmogelijk maken. Ook bellen naar alarmnummer 112 kan moeilijker gaan. Verschillende ziekenhuizen geven ook aan minder goed bereikbaar te zijn door de storing.

Hoeveel klanten last hebben van de storing is niet te zeggen, volgens Vodafone. Sommige gesprekken komen namelijk wel door, maar andere niet, legt een woordvoerder uit. Ook over hoe lang de problemen gaan duren kan het bedrijf nog geen schatting geven. De telecomaanbieder zegt de oorzaak te hebben gevonden en stelt dat de storing al minder erg aan het worden is.

Vodafone waarschuwt klanten dat zij wel contact zouden kunnen hebben met 112 maar niets horen of niet verstaanbaar kunnen zijn voor de telefonisten van het alarmnummer. Het bedrijf geeft als tip om 112 met een vaste telefoon te bellen.

Ziekenhuizen en bedrijven

Verschillende ziekenhuizen zijn ook klant bij Vodafone en zijn daardoor niet of minder goed bereikbaar. Onder meer het Amsterdamse OLVG, het Alrijne Ziekenhuis in Leiden, Leiderdorp en Alphen aan den Rijn, het Rotterdamse Franciscus Gasthuis en het Erasmus MC uit de havenstad, maar ook het Dijklander Ziekenhuis in Purmerend en Hoorn geven dat aan op de website of via sociale media. Ziekenhuis Rivierenland in Tiel en het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis hebben een vervangend telefoonnummer op hun site staan.

Ook andere bedrijven en instanties zijn getroffen. Zo meldt energiebedrijf Vattenfall dat de storingsdienst telefonisch niet bereikbaar is. Ook meerdere gemeentes, waaronder Leiden, en Rotterdam The Hague Airport hebben last.

WhatsApp en FaceTime

Vodafone meldde de storing in de vroege vrijdagochtend. Bij problemen kunnen Vodafone-klanten het best bellen via diensten als WhatsApp of FaceTime, geeft Vodafone aan. Omdat dat internetdiensten zijn, zijn die niet getroffen.

KPN laat weten geen last te hebben van een storing. Veel bezoekers van de site allestoringen.nl meldden ook bij deze provider last te hebben van een slechte verbinding. Een mogelijke verklaring is dat ze belden naar Vodafone-klanten en dachten dat de storing aan hun eigen provider lag.