MAN en universiteiten van Nürnberg onderzoeken aandrijving van de toekomst
NÜRNBERG - Voor onderzoek naar de mobiliteit van de toekomst heeft MAN Truck & Bus de handen ineengeslagen met de Friedrich-Alexander Universiteit in Erlangen-Nürnberg (FAU) en de Georg Simon Ohm Technische Hogeschool in Nürnberg (THN). Voor deze samenwerking is bij de MAN-fabriek in Nürnberg de Campus Future Driveline geopend. De opening werd bijgewoond door Prof. Dr. Siegfried Russwurm, president van de Bundesverband der Deutschen Industrie (BDI), en Marcus König, burgemeester van Nürnberg.
De ontwikkeling van fossielvrije, toekomstbestendige aandrijflijnen en de totstandkoming van de samenwerking tussen industrie en wetenschap zijn de gezamenlijke doelstellingen van de Campus Future Driveline. Vanaf de zomer 2023 kunnen de eerste studenten van de THN beginnen met hun onderzoeken.
Tijdens de officiële opening van de Campus zijn de eerste vijf testbanken in gebruik genomen. Binnenkort worden nog drie andere testbanken voor accu’s en brandstofcellen geïnstalleerd. De campus is gevestigd op het fabrieksterrein van MAN Truck & Bus in Nürnberg. Deze onderkomens werden voorheen gebruikt voor de ontwikkeling van CNG- en dieselmotoren.
“De opening van de Campus Future Driveline betekent een nieuwe stap in de transformatie van deze historische fabriek”, zegt Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus. “Tot dusver werden hier efficiënte dieselmotoren gebouwd, in de toekomst worden er accupakketten, brandstofcellen en elektromotoren ontwikkeld en geproduceerd.”
Met de opleiding ‘Waterstof en brandstofcellen’ is het eerste gezamenlijke initiatief op de campus inmiddels gestart. Een ander project is BNG 2.0 (Battery Next Generation), waarmee de basis wordt gelegd voor de ontwikkeling van de accu van de toekomst.
Vanaf 2025 worden in de MAN-fabriek in Nürnberg accupakketten voor trucks en bussen in serieproductie genomen. Ook de ontwikkeling van de H45-waterstofmotor - op basis van de D38-dieselmotor - vindt plaats in Nürnberg. De H45 werd inmiddels al getest in een MAN TGX-trekker.