Clicky


Renault Premium vervoert sportpaarden

Renault Premium vervoert sportpaarden
07-06-2011 16:45 | Renault | auteur de redactie
Draverstrainer Rob de Vlieger kocht bij Renault Trucks Amsterdam een Renault Premium die acht paarden kan vervoeren. Met de vrachtwagen rijdt hij met zijn sportpaarden van de ene wedstrijd naar de andere en niet zonder succes. Zo won hij vorig jaar de Grote Prijs van Duitsland met Zorba Oldeson.
Trainer Rob de Vlieger is een telg uit een al oud en lang bekend dravertrainersgeslacht. Zijn opa Arie de Vlieger trainde al harddravers op de boerderij waar Rob nu zijn entrainement heeft. Rob begon als jonge twintiger en bracht met Zappa Flight - een eigen fokproduct van vader Dick - de eerste zege als zelfstandig trainer binnen. Intussen heeft Rob de Vlieger als rijder meer dan duizend overwinningen geboekt in binnen- en buitenland op de lange en de korte baan.

Om van en naar wedstrijden te rijden of de paarden te transporteren naar het strand voor de trainingen kocht Rob de Vlieger een Renault Premium. Die vervangt zijn vijftien jaar oude Renault Midliner die tot voor enkele weken de dienst uitmaakte. Met de DXi7 Euro 5-motor van 270 pk heeft Rob de Vlieger met de Premium nu een veel krachtiger wagen. "Die pk’s voldoen ruimschoots", zegt hij. "Want zelfs als we met acht paarden rijden, kom je nog maar aan een gewicht van vier ton."



Het maximale motorkoppel van 1.010 Nm is beschikbaar tussen 1.200 en 1.800 toeren per minuut en dat zorgt samen met de gerobotiseerde Optitronic versnellingsbak voor een heel soepel rijgedrag. Het is de eerste keer dat Rob de Vlieger een automatische versnellingsbak heeft in een vrachtwagen. "Die bevalt heel goed, ook voor de paarden. Je hebt bij ons in het bedrijf al eens een andere chauffeur die met de wagen rijdt. Met de vorige handgeschakelde vrachtwagen voelden de paarden die andere manier van schakelen en werden ze soms onrustig. Met de automaat heb je dat niet. Zo’n automaat is ook voor de paarden veel rustiger rijden."

Om het comfort voor de paarden te verhogen, koos de dravertrainer luchtvering en een verlaagd chassis. Zo kunnen de paarden veel makkelijker instappen. De ruimte achterin is helemaal verlucht met ventilatoren en er is ook nog een zadelkamer.

Rob de Vlieger koos voor de Renault Premium met verlengde cabine (2,2 m) met twee comfortabele slaapplaatsen. "Die gebruiken we wel om onderweg te rusten als we naar wedstrijden rijden", zegt Rob de Vlieger. "Maar overnachten in de cabine doen we zelden. Zo'n truckers zijn we nu ook weer niet."