Daimler Truck Nederland overhandigt eerste eActros 300 trekker aan Simon Loos
BARNEVELD - Simon Loos heeft als eerste bedrijf in Europa een eActros 300 trekker uit productie in ontvangst genomen. Dit is de eerste van de vijf eActros trekkers die Simon Loos onlangs bestelde. De aflevering van deze truck staat niet op zichzelf: al sinds 2020 is Simon Loos voorloper op het gebied van de inzet van elektrische trucks. Zo startte het bedrijf uit Wognum in juni 2020 al met het testen van een prototype van de eActros en nam de transportondernemer vorig jaar ook al zeven eActros bakwagens op vier standplaatsen in gebruik en stromen er dit jaar nog eens meer dan twintig eActrossen het wagenpark in.
Tijdens een periode van uitvoerige praktijktests met het prototype van de eActros deed Simon Loos vanaf 2020 meer dan 100.000 kilometer praktijkervaring op. “Wij geloven in het concept van elektrisch rijden en dankzij de ervaringen uit de praktijktest zijn wij ervan overtuigd dat dit the way to go is”, zei fleetmanager Wim Roks er toen over. Daarna volgde de aanschaf van zeven eActros trucks, die Simon Loos momenteel inzet om vanuit distributiecentra van diverse klanten, supermarkten en horeca in hoofdzakelijk de Randstad te bevoorraden.
Aflevering op roadshow JOURN.e
De aanschaf van vijf eActros 300 trekkers is een logisch vervolg op de stappen die de afgelopen jaren zijn gezet. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en Simon Loos en Daimler Truck trekken hierin gezamenlijk op. Beide bedrijven vinden elkaar in de ambitie om het wegtransport blijvend te verduurzamen en lopen voorop in de ontwikkelingen op dit gebied. De truck werd afgeleverd tijdens de Nederlandse tussenstop van de internationale roadshow JOURN.e. Sinds begin mei zijn diverse eActrossen op tour door Europa. De trucks legden 3.700 kilometer af en stopten in 17 steden. De Nederlandse tussenstop vond plaats in Barneveld. Klanten en geïnteresseerden kregen daar de kans om met de elektrische trucks te proefrijden.
De eActros 300 trekker
De elektrische trekker is gebaseerd op dezelfde technologie als de eActros 300 bakwagen. Met een geïnstalleerde batterijcapaciteit van 315 kWh is het mogelijk om – onder alle omstandigheden – een rijafstand af te leggen van 220 kilometer. De eActros 300 trekker is de eerste trekker die af fabriek is uitgerust met een ePTO met 400 V AC voeding ten behoeve van de koelmachine op de trailer
De eActros 300 trekker kan worden opgeladen met maximaal 160 kW: de drie accupacks hebben iets meer dan een uur nodig om van 20 naar 80 procent te op te laden bij een standaard DC-snellaadstation met een laadstroom van 400 A.
Het voertuig is compatibel met alle gangbare opleggers, rekening houdend met de maximaal toegestane totale lengte trekker-oplegger-combinatie.
eActros 300 en 400 bakwagens
De batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros rolt sinds 2021 van de band in de fabriek in het Duitse Wörth. De truck is uitgerust met drie (eActros 300) of vier batterijpakketten (eActros 400). Die bieden elk een geïnstalleerde capaciteit van 112 kWh. Met vier accupacks heeft de eActros 400 een actieradius tot 400 kilometer. Het technologische middelpunt is de e-as met twee geïntegreerde elektromotoren en een transmissie met twee versnellingen. Beide vloeistof gekoelde motoren genereren een continuvermogen van 330 kW en een piekvermogen van 400 kW. Bovendien kan de chauffeur bij anticiperend rijden elektrische energie terugwinnen door middel van recuperatie. De energie die bij het remmen wordt gewonnen, gaat terug naar de accu's van de eActros en is dan weer beschikbaar voor het rijden.
Innovatie
Tientallen chauffeurs van Simon Loos hebben een speciaal voor de eActros ontwikkelde training gevolgd. Deze training helpt chauffeurs om zich bewust te worden van belangrijke veiligheidsaspecten van het hoge voltage. Zo kunnen ze er veilig mee op pad. Ook zaken als de bediening en de werking van de energieterugwinning komen aan bod in deze training.
Simon Loos is als vooraanstaand logistiek dienstverlener al vanaf 2014 bezig om binnen eigen geledingen ervaring op te doen in elektrisch transport. “Het is zo evident, dat het gewoon moet”, vindt Fleetmanager Wim Roks over de transitie naar emissievrij transport. “Wij pakken de koe bij de hoorns en willen graag vooroplopen. We zijn dan ook ontzettend blij met deze aanschaf. Met deze transportoplossing brengt een grote truckfabrikant een mooi innovatief idee tot werkelijkheid. Hiermee laat je zien dat het roer is omgegooid, zodat onze branche in de toekomst verder en sneller kan opschalen met zero emissie-voertuigen.”
Simon Loos behoort al jaren bij de top 20-logistiek dienstverleners in Nederland. Het familiebedrijf, opgericht in 1938, verzorgt dagelijks de logistiek voor aansprekende bedrijven en merken. Naast onder meer winkeldistributie – waarvan al ruim vijftig jaar voor Albert Heijn – horecadistributie, drankenlogistiek, bulktransport en geconditioneerd vervoer binnen de Benelux, geniet Simon Loos ook van een gerespecteerd imago in warehousing, co-packing en logistieke consultancy.
Omdat venstertijden, milieuzones en veiligheid elementair zijn in de dagelijkse transportpraktijk hecht men bij Simon Loos veel waarde aan ontwikkeling en innovatie in onder andere het wagenpark. Het bedrijf trekt hierin ook al meer dan 30 jaar met Mercedes-Benz op. Met de ingebruikname van deze eActros 300 trekker wordt aan de succesvolle samenwerking weer een betekenisvol hoofdstuk toegevoegd.