Clicky


240 uur schoffelen voor ladingdiefstallen met een schade van 143.363,75 euro

240 uur schoffelen voor ladingdiefstallen met een schade van 143.363,75 euro
12-06-2023 16:09 | Juridische Column | auteur Mr. Otto Lenselink

In Nederland is ladingdiefstal schering en inslag. Het Verbond van Verzekeraars becijferde dat het aantal ladingdiefstallen het afgelopen jaar verdrievoudigde ten opzichte van 2021.

In 2022 waren er maar liefst 727 meldingen van ladingdiefstal. In het merendeel van de gevallen ging het om het openbreken van geparkeerde opleggers. Met een gemiddelde schade van ruim € 140.000,- aan gestolen waren en beschadiging aan materieel, levert dit een gigantische schadepost op voor de transportsector. Deze verzekeringskosten worden doorbelast in de kostprijs van het transport. De rekening wordt dus uiteindelijk betaald door iedereen.

Als transportrechtadvocaat behandel ik geen strafzaken, met uitzondering van strafrechtelijke boetes vanwege het (mogelijk) ondeugdelijk zekeren van een lading. Desalniettemin wil ik u niet een recente strafrechtelijke uitspraak onthouden van de rechtbank Zeeland-West-Brabant d.d. 14 april 2023 over ladingdiefstal.

De rechtbank stelde de volgende feiten vast: De 18-jarige verdachte had tezamen met twee medeverdachten op 20 maart 2021 een oplegger met sportartikelen gestolen in Eindhoven. De telefoongegevens wezen uit dat verdachte en de medeverdachten zowel in de buurt waren van de gestolen oplegger, als enkele dagen later bij het inladen van deze dozen bij één van de medeverdachten. Op adressen van medeverdachten waren nadien nog bivakmutsen en inbrekerswerktuigen aangetroffen.

De verdachte ontkende en gaf te kennen nooit in Eindhoven te zijn geweest. Een verklaring die de rechter niet geloofwaardig achtte.

De 18-jarige verdachte was ook gesignaleerd bij een ladingdiefstal in Etten-Leur op 4 april 2021 op camerabeelden. Wederom straalden de telefoons van verdachte en medeverdachten dezelfde zendmast aan. De verdachte bleef stug ontkennen dat hij de persoon was op het beeldmateriaal. De rechtbank hechtte daar weinig geloof aan.

De rechtbank achtte wettig en overtuigend bewezen dat de verdachte, tezamen met anderen zich schuldig had gemaakt aan beide ladingdiefstallen. De totale (directe) schade bedroeg € 143.363,75.

De strafrechter gaf in zijn uitspraak er blijk van goed te begrijpen dat ladingdiefstal een serieus probleem is voor de transportsector. De rechter overwoog dat: “ladingdiefstallen voor de transportsector een ernstige bron van schade vormen. Niet alleen in de vorm van directe materiële schade, maar ook als gevolg van verhoogde verzekeringspremies en de noodzaak tot het nemen van steeds verdergaande maatregelen ter voorkoming van deze vorm van criminaliteit”.

Een heldere overweging. Niets mis mee, volgens mij. Ook was het voor de rechter duidelijk dat de verdachte, tegen beter weten in, bleef ontkennen iets met de diefstallen te maken te hebben, en dat hij enkel uit financieel gewin heeft gehandeld, zonder respect voor de eigendommen van anderen.

De rechtbank hechtte ook belang aan het feit dat de verdachte 18 jaar oud was, dat er ondertussen al twee jaren waren verstreken, in welke periode verdachte geen politie- en justitiecontacten heeft gehad, en dat hij een zogeheten first offender was.

Alles afwegende kwam de rechtbank Zeeland-West-Brabant tot een werkstraf van 240 uren, met een voorwaardelijke gevangenisstraf van 2 maanden met een proeftijd van één jaar.

Wellicht dat de verdachte tot inkeer is gekomen en op een eerlijke manier nu de kost verdient. Ik zet mijn geld daar echter niet op in. De delinquent in kwestie kan nu ook bedenken dat hij voortaan zijn telefoon thuis laat als hij op boeven-pad gaat, in de wetenschap dat dat hij in één of twee avondjes net zoveel kan pakken, als een chauffeur in 40 jaar kan sparen. Mocht hij dan weer betrapt worden, nou dan zwaait er wat. Dan wordt het twee maanden brommen op kosten van de Staat.

Deze column schreef ik overigens met enig cynisme en frustratie, nadat onlangs de fiets van mijn zoontje uit de voortuin was gejat.

Mr. Otto Lenselink


Op regelmatige basis verzorgt Otto Lenselink van Lenselink Advocatuur een Juridische Column voor Transport Online. Advies over zaken die spelen in de transportwereld voor transportondernemer en chauffeur. Zit u zelf met een juridisch probleem op transportgebied?
Neemt u dan contact op:

Lenselink Advocatuur
Email: otto@lenselinkadvocatuur.nl
Web: www.lenselinkadvocatuur.nl