Clicky


41.500 vrachtwagenbezitters ontvangen brief RDW over zero-emissiezones

41.500 vrachtwagenbezitters ontvangen brief RDW over zero-emissiezones
14-06-2023 09:35 | Klimaat | auteur Redactie

ZOETERMEER - Deze en volgende week ontvangen zo'n 41.500 bedrijven en particulieren een brief van de RDW. Het gaat om eigenaren die in het bezit zijn van één of meerdere vrachtwagens. Die vrachtwagens mogen op termijn niet in de zero-emissiezones komen die vanaf 1 januari 2025 ingevoerd worden. De RDW roept de voertuigeigenaren op zich voor te bereiden op de overstap naar uitstootvrije voertuigen.

Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones voor stadslogistiek invoeren. Een zero-emissiezone is een gebied waarin alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s (bedrijfsauto’s) mogen rijden. Inmiddels hebben 28 gemeenten toegezegd een zero-emissiezone in te voeren of doen daar onderzoek naar.

Schoner vervoer voor een betere leefomgeving

Zero-emissiezones zorgen voor minder CO2-uitstoot en een schonere lucht. Het is beter voor het klimaat en voorkomt overlast van goederenvervoer. En het zorgt voor een betere leefomgeving. Er zijn ook verschillende initiatieven om het verkeer in de binnenstad schoner en slimmer te organiseren. Bijvoorbeeld door verzamel- en distributiepunten (hubs) aan de rand van steden van waaruit bestellingen uitstootvrij bezorgd kunnen worden.

Overgangsregeling voor jonge vrachtwagens

De ondernemers die de brief ontvangen, hebben in totaal ongeveer 165.000 vrachtwagens. Die mogen vanaf 1 januari 2025 niet meer in de zero-emissiezones komen. Voor jonge vrachtauto’s is er een overgangsregeling.

Doe de kentekencheck

Op opwegnaarzes.nl kan je op basis van je kenteken checken tot wanneer je voertuig toegang heeft tot de zero-emissiezones.

Nieuwe bestel- en vrachtwagens alleen nog maar zero-emissie

Nieuwe bestel- en vrachtwagens die vanaf 1-1-2025 op naam worden gezet moeten zero-emissie aangedreven zijn. Het programma opwegnaarZES roept ondernemers op om hier rekening mee te houden bij de aanschaf van een nieuw voertuig. Gezien de lange levertijden hoopt het programma te voorkomen dat wanneer je nu een nieuwe diesel bestel- of vrachtauto bestelt, deze in 2025 geleverd wordt en op naam wordt gezet en daarmee de zero-emissiezone niet meer in mag.