Clicky


ProRail plaatst extra camera’s op vandalismegevoelige stations

ProRail plaatst extra camera’s op vandalismegevoelige stations
16-06-2023 12:03 | Algemeen | auteur Redactie

AMSTERDAM - Treinstations met een hoog risico op vandalisme krijgen extra camerabeveiliging bij de liften. Dat doet ProRail om vernielingen van liften tegen te gaan. Liften die door vandalisme vernield worden, hebben vaak een veel langere hersteltijd dan andere liften die buiten werking zijn. Het gaat om 15 stations, waar in totaal tientallen camera’s geplaatst gaan worden.

Lange hersteltijd

Het repareren van liften en roltrappen duurt langer dan we zouden willen, omdat we nog steeds te maken hebben met lange levertijden en personeelsgebrek. Liften die door vandalisme kapot zijn, duren vaak het langst om te repareren.

Chiel Overgoor, verantwoordelijk voor liften en roltrappen bij ProRail, licht toe: “Je moet bij deze liften eerst onderzoek doen naar wat er allemaal kapot is. Zo’n onderzoek neemt enige tijd in beslag. Vervolgens blijkt vaak dat er een heleboel onderdelen kapot zijn. Als dan één van de onderdelen een lange levertijd heeft, kun je al te maken krijgen met een erg lange hersteltijd. Afgelopen jaar zorgde een vuurwerkbom in een lift op station Geldrop en brandstichting in een lift op station Zaandijk Zaanse Schans voor enorme schade.”

Het belang om vandalisme tegen te gaan is dus extra groot. Chiel: “Op 15 stations plaatsen we extra camera’s die gericht zijn op de liften. We kunnen gelukkig snel mobiele camera’s neerzetten, om risicovolle plekken in de gaten te houden. Die worden in veel gevallen vervangen door vaste camera’s. Daar komt nog eens bij dat we altijd aangifte doen bij vandalisme. We kunnen geen enkele vorm van vandalisme accepteren.”

Storingen melden

Chiel: “Alle liften zijn permanent voorzien van blauwe stickers. Hier op staat het telefoonnummer van NS om een storing aan te melden of informatie op te vragen over alternatief reisadvies. Deze stickers worden er regelmatig afgetrokken. Daarom hebben we nieuwe stickers gemaakt. Deze worden aan de binnenkant tussen het glas van de schachtdeur en liftdeur geplakt en kunnen dus niet eraf gehaald worden.”

“Als een lift in storing is en niet direct gemaakt kan worden, wordt er een gele sticker op de liftdeur geplakt. Zo laten we zien dat de storing bekend is, maar niet direct verholpen kan worden. Ook op deze sticker staat informatie van de NS Klantenservice, die reizigers verder kan helpen met alternatief reisadvies.”

Informatievoorziening verbeteren

De stickers zijn een kleine stap waarmee ProRail de informatievoorziening richting reizigers wil verbeteren. Chiel: “Het is voornamelijk vervelend voor reizigers met een beperking, die hierdoor minder goed zelfstandig kunnen reizen.” Ook werkt ProRail aan een digitaal platform. Hierop wordt data gedeeld vanuit het monitoringssysteem dat op alle liften is aangebracht. “Vervoerders en andere stakeholders kunnen op deze manier actuele beschikbaarheidsinformatie van de liften gebruiken in hun reisplanners. Reizigers kunnen dan bij het plannen zien of de lift op het betreffende station wel of niet werkt”, aldus Chiel.

Naast de aanleg van het digitale platform, legt proRail ook een voorraad aan van onderdelen die vaak nodig zijn bij reparaties. Daarnaast hergebruiken ze materialen waar mogelijk. Reizigers die afhankelijk zijn van liften, maar zien dat deze kapot zijn, kunnen contact opnemen met de klantenservice van NS. Daar wordt dan een passende oplossing gezocht.

Altijd op hun bestemming

Sinds de start van de toegenomen problemen heeft ProRail verschillende maatregelen genomen die de herstelduur moeten verkorten. “We zorgen altijd dat reizigers die gebruik maken van liften op hun bestemming komen”, benadrukt Chiel.