Clicky


Maersk gaat als eerste een bestaand schip ombouwen naar dual-fuel methanol-aangedreven schip

Maersk gaat als eerste een bestaand schip ombouwen naar dual-fuel methanol-aangedreven schip
21-06-2023 11:39 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

KOPENHAGEN - Als eerste in de scheepvaartindustrie zal AP Moller-Maersk (Maersk) een bestaand schip ombouwen tot een dual-fuel methanol-aangedreven schip, zodat het op groene methanol kan varen. De eerste retrofit van motoren in de sector staat gepland voor medio 2024 en het is de bedoeling om dit te herhalen op zusterschepen in 2027.

"We hebben voor het hele bedrijf een ambitieus netto-nulemissiedoel gesteld voor 2040 en hebben een leidende rol gespeeld bij het koolstofvrij maken van de logistiek. Het achteraf inbouwen van motoren om op methanol te lopen is een belangrijke hefboom in onze strategie. Met dit initiatief willen we de weg vrijmaken voor toekomstige schaalbare retrofitprogramma's in de industrie en daarmee de overgang van fossiele brandstoffen naar groene brandstoffen versnellen. Uiteindelijk willen we aantonen dat retrofits van methanol een levensvatbaar alternatief kunnen zijn voor nieuwe gebouwen", aldus Leonardo Sonzio, Hoofd Fleet Management en Technologie bij Maersk.

Maersk heeft een overeenkomst getekend met MAN Energy Solutions (MAN ES) die de motor achteraf zal inbouwen.

"In 2021 bestelden we 's werelds eerste methanol-compatibele containerschip volgens ons principe om alleen nieuwbouwschepen te bestellen die op groene brandstoffen kunnen varen. Tegelijkertijd hebben we de mogelijkheden onderzocht om bestaande schepen achteraf uit te rusten met dual-fuel methanolmotoren. We werken samen met MAN ES en zijn nu klaar om te demonstreren hoe schepen achteraf uitgerust kunnen worden met methanol dual-fuel mogelijkheden", vertelt Leonardo Sonzio.

Naast het doel om in 2040 netto-nul te bereiken, heeft Maersk ook kortetermijndoelstellingen voor 2030 vastgesteld om te zorgen voor afstemming met de methodologie van het Akkoord van Parijs en het Science Based Targets Initiative (SBTi). Dit vertaalt zich in een vijftig procent reductie van de uitstoot per vervoerde container in de Maersk Ocean-vloot in vergelijking met 2020, en bovendien zal tegen 2030 25 procent van het containervolume worden vervoerd met groene brandstoffen.

Het vervangen van motoronderdelen en daarmee de motor op methanol laten werken is een vrij complexe taak, maar slechts een onderdeel van de grotere retrofit-operatie. Zo maken ook nieuwe brandstoftanks, brandstofvoorbereidingsruimte en brandstoftoevoersysteem deel uit van de retrofit van het schip voor groene methanol.

"Gedetailleerde engineering voor de eerste retrofit is aan de gang en de daadwerkelijke implementatie zal midden 2024 plaatsvinden. Ondertussen zijn de gesprekken met potentiële werven gaande", zegt Ole Graa Jakobsen, Hoofd Fleet Technology en verantwoordelijk voor het retrofitproject bij Maersk.

Maersk exploiteert momenteel meer dan 700 schepen, waarvan er ongeveer 300 eigendom zijn van Maersk.