Clicky


Volvo FMX 8x4 C-Ride met hydraulische wielaandrijving voor Fons Pouwels

Volvo FMX 8x4 C-Ride met hydraulische wielaandrijving voor Fons Pouwels
06-10-2011 10:00 | Volvo | auteur de redactie
Fons Pouwels, gevestigd in Someren, heeft een Volvo FMX 8x4 C-Ride met hydraulische voorwielaandrijving in gebruik genomen. Het GVW van de truck is 42 ton, gezien de activiteiten van Fons Pouwels een welkome uitbreiding. De truck werd geleverd door Volvo Trucks-dealer Nebim.
Fons Pouwels startte zijn bedrijf in 1991 met als specialisatie werkzaamheden in beperkte ruimtes. Het bedrijf is in de loop der jaren meegegroeid met haar opdrachtgevers en heeft een keur aan materieel zoals loaders, bobcats en minigravers.

Voor het transport van de machines beschikt Fons Pouwels onder meer over een aantal Volvo FL oprijwagens. De nieuwe Volvo FMX 8x4 wordt ingezet voor het transport van containers. De truck vervangt een Volvo FM 6x6, die sinds 2000 dienst heeft gedaan. Het was destijds de eerste Volvo 6x6 in Nederland.



Extra tractie in moeilijke omstandigheden
De Volvo FMX 8x4 C-Ride is eveneens bijzonder. De truck heeft een gestuurde achteras waardoor het makkelijk manoeuvreren is. Daarnaast beschikt de Volvo FMX over hydraulische aandrijving op de vooras. Door toepassing van dit systeem kan extra tractie worden ontwikkeld in moeilijke omstandigheden. Hierdoor is de truck goed in te zetten op een bouwplaats. De aandrijving is opgebouwd door Terberg Techniek.

Fons Pouwels: "Door toepassing van de hydraulische aandrijving kunnen we beter uit de voeten in het terrein dan met een normale 8x4. Bovendien hebben we door toepassing van C-Ride een op ons werk afgestemd laadvermogen."



Hydraulische wielaandrijving
Deze aandrijving is uitermate geschikt als wegrijdhulp voor voertuigen die incidenteel onder moeilijke omstandigheden werken. Groot voordeel van de hydraulische wielaandrijving is meer grip op de ondergrond. Moeilijke bedrijfsomstandigheden treden bijvoorbeeld op in de bosbouw, op onverhard terrein, bij modderige laad- en losplaatsen en in de winterperiode bij gladheidbestrijding.

Het systeem is met een druk op de knop in te schakelen en werkt tot een maximum voertuigsnelheid van 20 km/u. Daarboven schakelt de hydraulische wielaandrijving automatisch uit en houdt daarmee het brandstofverbruik in toom. Voor de aandrijving neemt de installatie vermogen af van de distributie PTO op de motor. Op die manier is de trekkracht beschikbaar voordat het voertuig gaat rollen.