Clicky


Duurzame MAN TGX DualFuel speciaal transport trekker voor E. Lafeber Internationale Transporten

Duurzame MAN TGX DualFuel speciaal transport trekker voor E. Lafeber Internationale Transporten
10-10-2011 17:03 | M.A.N. | auteur de redactie
WADDINXVEEN - Duurzaamheid vormt een belangrijk onderdeel in de dagelijkse bedrijfsvoering van E. Lafeber Internationale Transporten te Gouda. Binnen dat kader past zeker de nieuwe 3-assige DualFuel MAN TGX 28.440 6x2, met naloopas en TipMatic automaat. Door de brandstofcombinatie van diesel en groengas stoot deze speciaal transport trekker onder ideale omstandigheden tot wel 40% minder CO2 uit. Dit staat nog los van de besparing op dieselbrandstof.

Om tot een realistische actieradius te komen werden vier groen gekleurde gastanks met een totale inhoud 560 liter aan de rechterkant van het chassis gemonteerd. Aan de linkerkant werd de ruimte gevonden voor de gecombineerde diesel-AdBlue tank. De accu’s verkasten naar de speciaal gebouwde materiaalkist achter de verlaagde cabine. Met het oog op overstekende ladingen mocht de cabinehoogte niet boven de drie meter uitkomen. MAN in het Duitse Wittlich voerde de daarvoor noodzakelijke cabine-aanpassing uit. CCH uit Halsteren completeerde de aankleding van deze bijzondere MAN truck.

Ed Lafeber is directeur van het gelijknamige transportbedrijf en licht zijn productkeus graag toe: "Wij hadden al een nieuwe trekker onze MAN dealer Van Leeuwen Truckservice besteld, toen verkoopadviseur Jan Talmon met deze schonere oplossing kwam. Daar hebben wij toen direct voor besloten. De zorg voor de luchtkwaliteit speelt voor ons een belangrijke rol. Ook wij willen met zijn allen meewerken aan een betere luchtkwaliteit en proberen al sinds 2000 met de schoonste Euronorm te rijden. Bij nieuwe auto’s kijken we dan ook niet naar wat het goedkoopst is, maar naar wat het meest schoon en modern is. Deze MAN-trekker kunnen wij probleemloos voor vele doeleinden inzetten. Het ene moment hangt er een semidieplader achter met een shovel van 30 ton, dan rijdt hij weer met een uitgeschoven oplegger geladen met damwanden, buizen of balken van 40 tot wel 57 meter. Bijvoorbeeld naar Maasvlakte 2, waar in de toekomst Euro6 de norm is."

"Met deze MAN sluiten wij daar nu al naadloos op aan. Het mooie is ook dat deze truck als BiFuel is gekeurd en dat dit ook op het kenteken staat. Verbruikscijfers zullen wij zeker bijhouden, waarbij de nadruk op gasbijmenging ligt. Hier in de buurt kunnen we makkelijk tanken en de chauffeur heeft de opdracht om daar waar het kan de tanks bij te vullen. Ons eerste doel is zeker niet de kostenbesparing die je op de diesel realiseert. Wij gaan echt voor het milieuvoordeel. Op deze auto rijdt een vaste chauffeur en die vindt het ook een uitdaging om zo schoon en zuinig mogelijk te rijden. Die ritten gaan door binnen- en buitenland en vaak over lange afstanden. In combinatie met het juiste toerental werkt dit systeem dan op zijn best."

Ed Lafeber benadrukt dat ook zijn klanten gecharmeerd zijn van deze oplossing. "Bedrijven als BAM en Ballast Nedam vinden het interessant dat wij voor hen met deze MAN TGX aan het werk gaan."



De oorsprong van Internationaal transportbedrijf E. Lafeber gaat terug tot 1820. "Dat was de tijd van de hondenslee. Nu rijden wij met 35 eigen trucks, grotendeels trekkers, waarvan ongeveer de helft door MAN is geleverd. Die relatie bestaat inmiddels meer dan 45 jaar en zeker in het zware segment zijn zij hier huisleverancier. Er rijdt hier ook een 250 tons, 680 pk achtcilinder MAN voor de meest zware klussen. Een 'af fabriek' voertuig en daarmee de beste keus. Er rijden hier ook 'lichtere' MAN trekkers voor transporten tot 50 ton."

"Wij hebben verder een grote diversiteit aan getrokken materieel. Het mechanisch onderhoud daarvan en van de trucks doen wij zelf, grote beurten en elektronicawerkzaamheden besteden wij uit bij Van Leeuwen Truckservice. De MAN dealer waar wij al een jaar of veertig naar volle tevredenheid zaken mee doen. Zeker zo belangrijk is de rol van de importeur in Vianen. In ons werk zoeken we vaak naar een maatwerkoplossing op transportgebied. In Vianen is die kennis aanwezig en vertalen ze onze wensenlijst in een werkbare truck."

E. Lafeber Internationale Transporten is gespecialiseerd in horizontaal en verticaal transport van 1 kilo tot 300.000 kilo. Eigen mobiele kranen hebben zij niet, maar op meerdere auto’s staat wel een auto laad-los kraan. Het hijswerk gaat naar vaste partners en op die manier kunnen complete projecten aangenomen en uitgevoerd worden. Het meeste werk is bouwgerelateerd of voor machineconstructiebedrijven.

Naast de grote verscheidenheid aan modern transportmaterieel ligt de kracht van E. Lafeber bij de mannen die het werk verrichten. Ed Lafeber noemt ze 'Sjouwfeurs', waarmee hij wil aangeven dat ze niet bestuurders van de trucks zijn, maar ook tal van andere werkzaamheden verrichten. Daarbij is er naast de zorg voor het milieu ook veel aandacht voor de veiligheid. Het bedrijf kreeg daarvoor meerdere erkenningen. Zij investeren daarnaast in eigen opleidingen voor de medewerkers van de toekomst.