Clicky


Caroline Nagtegaal: Meer flexibiliteit voor spoorvracht en grenzen open voor EcoCombi’s

Caroline Nagtegaal: Meer flexibiliteit voor spoorvracht en grenzen open voor EcoCombi’s
12-07-2023 11:20 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

BRUSSEL - [update zo 16/7] Dinsdag 11 juli presenteerde de Europese Commissie het commissievoorstel voor efficiënter goederenvervoer in Europa, het Greening Freight Package. Het voorstel bevat plannen voor het verbeteren van Europees goederentransport per spoor en het aantrekkelijker maken van gecombineerd vervoer: over de weg, per spoor, over water of door de lucht. Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD, Renew Europe) is blij met het pakket, maar benadrukt dat er veel moet worden gedaan om transportregels in Europa te verbeteren zodat goederen makkelijker de grens over kunnen.

Europese Spoorcapaciteitswet op het goede spoor

De Europese Commissie wil dat spoorbeheerders de capaciteit voor vracht meer Europees gaan inplannen. Momenteel wordt er nog te veel vanuit een nationale bril naar de jaardienstregelingen gekeken, wat het spoor inflexibel en ongeschikt maakt voor korte termijngoederenritten of onverwachte wijzigingen. Met een flexibeler systeem wordt goederentransport per spoor veel aantrekkelijker.

Caroline Nagtegaal: "Nationale regels verschillen nog altijd ontzettend van elkaar, denk alleen al aan gebruiksvergoedingen en taaleisen voor treinmachinisten. Er is ook te weinig samenwerking tussen spoorbeheerders bij operationele problemen en wordt er niet goed genoeg naar een alternatieve routes voor de klanten gezocht. De Europese interne markt bestaat dit jaar 30 jaar, maar voor spoor zijn er nog altijd 25 verschillende eilandjes met eigen regels. Wat mij betreft moeten we dan ook naar een échte Europese interne spoormarkt, met één Europees systeem en geharmoniseerde regels."

Ruim baan voor EcoCombi’s

Als het aan de Europese Commissie ligt, kunnen aangrenzende EU-landen straks heel gemakkelijk het grensoverschrijdende verkeer van de extra lange trucks regelen, zogenaamde EcoCombi’s, die een lengte van 25,25 meter mogen hebben en 44 ton mogen wegen. In Nederland zijn langere trucks van 60 ton al toegestaan, maar kunnen niet altijd verder de grens over. Nu moeten landen die dat willen hiervoor nog aparte convenanten sluiten. Dat gaat veranderen. Wanneer een lidstaat hogere tonnage voert, dan moet de buitenlandse EcoCombi worden toegelaten.

Caroline Nagtegaal: "EcoCombi’s kunnen tot vijftig procent meer lading meenemen dan reguliere vrachtwagens. Het extra laadvermogen zorgt voor efficiënter wegtransport, minder trucks op de weg, en een lager brandstofverbruik. Op die manier kunnen we stappen zetten in het verduurzamen van ons wegtransport. Waar een EcoCombi nu moet omkeren bij de Franse grens, kan het met dit voorstel doorrijden - en wel door de hele Europese Unie."