Volvo Trucks Gent stelt zijn eerste in België geproduceerde e-truck voor
GENT - Volvo Trucks Gent stelde woensdag 12 juli de eerste in België geproduceerde zware elektrische vrachtwagen voor. Dat zorgt voor 100 banen en een verdere verankering van deze belangrijke industriële bedrijvigheid binnen North Sea Port.
Tijdens de voorstelling reed de eerste Volvo FH Electric, met een bereik van 300 kilometer met een volledige lading van 44 ton, de fabriek uit. De Vlaamse overheid ondersteunt de productie met een strategische steun van zo'n 470.000 euro. “Dit is een mijlpaal voor Vlaanderen", zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. "Dankzij de fabriek in Gent zetten we onze regio op de kaart wat betreft de productie van elektrische vrachtwagens. Dit bevestigt nogmaals mijn geloof in de toekomst van onze mobiliteit die op korte termijn volledig zero-emissie zal worden."
Bevestiging van engagement voor de Gentse fabriek
“Volvo Trucks Gent is de enige vrachtwagenassemblagefabriek in België en we zijn trots om de eerste in België geproduceerde elektrische vrachtwagen te introduceren. Met deze mijlpaal en de aanstaande investeringen in onze fabriek spelen we een sleutelrol in het bevorderen van duurzame transportoplossingen en bevestigen we het engagement van Volvo Group voor de Gentse fabriek”, zegt Koen Leemans, VP Volvo Group Truck Operatopns Ghent. Volgens Koen Leemans zal de productie van elektrische vrachtwagens en de bijbehorende batterijen richting 2025 - dan start de truckbouwer ook met het bouwen van batterijmodules - minstens 100 extra banen opleveren. Om de extra onderdelen voor de elektrische vrachtwagens te stockeren, wordt op de site in Oostakker een nieuw logistiek centrum gebouwd in 2024.
Deze eerste e-truck werd gebouwd voor de logistieke dienstverlener Katoen Natie, die meteen ook een intentieverklaring om 20 bijkomende e-trucks aan te kopen tekende.
Automotive als speerpunt
North Sea Port heeft van automotive één van de zeven speerpuntsectoren gemaakt in zijn strategisch plan. Aan industriële zijde zijn de assemblagefabrieken van Volvo Trucks en Volvo Cars in Gent de belangrijkste trekkers in dit segment. Zij zorgen niet alleen voor aanzienlijke stromen aan onderdelen en afgewerkte producten en dus heel wat logistieke bedrijvigheid, maar ook voor meer dan tienduizend rechtstreekse banen en een forse toegevoegde waarde. Daar komt nog de indirecte tewerkstelling bij toeleveranciers en logistieke dienstverleners bovenop.
North Sea Port is ook voor andere merken een belangrijke draaischijf in Europa, met onder meer ro/ro-lijnen die Gent verbinden met Scandinavië en Vlissingen met het Verenigd Koninkrijk en belangrijke distributieactiviteiten voor spelers zoals Honda.