Clicky


Viaplay trekt zich terug uit veel landen en schrapt kwart banen

Viaplay trekt zich terug uit veel landen en schrapt kwart banen
20-07-2023 09:56 | Financieel | auteur ANP

STOCKHOLM - [update 12:35 uur] Streamingdienst Viaplay trekt zich terug uit veel landen maar blijft actief in Nederland. De financiële resultaten staan al langer onder druk en in veel landen verwacht het Zweedse entertainmentbedrijf investeringen in nieuwe programma's niet terug te verdienen. Met de reorganisatie verdwijnt ook een kwart van alle banen bij Viaplay.

Het streamingplatform, onder meer bekend van de uitzendingen van de Formule 1-races, wil zich voortaan alleen maar richten op de Scandinavische landen en Nederland. Dat betekent dat Viaplay vertrekt uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada, Polen en de Baltische staten. De onderneming gaat nog wel verder met Viaplay Select, waarbij partnerbedrijven series en films in het buitenland uitbrengen.

Daarmee wijzigt de onlangs aangetreden topman Jørgen Madsen Lindemann de koers van het in 2018 opgerichte bedrijf rigoureus. Onder zijn voorganger investeerde Viaplay nog fors in de uitbreiding naar nieuwe markten.

Lindemann maakt zich ook zorgen over alle toekomstige kosten voor veel programma's. De omzet stijgt weliswaar, maar niet hard genoeg om alle toekomstige betalingen te kunnen doen. Daarom moet het bedrijf ook in gesprek met zijn geldschieters over de voorwaarden rond een aantal leningen, zegt de topman in een toelichting op de kwartaalcijfers.

Viaplay overweegt ook om een nieuwe koper te zoeken voor het hele bedrijf. Dat zou een van de toekomstscenario's kunnen zijn waar de concurrent van Netflix op broedt. Ook is het mogelijk dat Viaplay onderdelen verkoopt, sportlicenties 'onderverhuurt' of nieuw kapitaal ophaalt.

Eerder werd al bekend dat Viaplay in Nederland werknemers heeft ontslagen, hoewel niet precies bekend is hoeveel. Wereldwijd heeft het bedrijf zo'n 1500 medewerkers.

In het tweede kwartaal leed Viaplay een verlies van bijna 5,9 miljard Zweedse kroon (513,7 miljoen euro). Naast een dip in de advertentie-inkomsten kampt het bedrijf ook met stijgende kosten, waaronder de tarieven voor sportuitzendingen die meestijgen met de inflatie. Viaplay heeft zo'n 7 miljoen abonnees en rekent erop dat aantal dit jaar licht op te voeren.