Clicky


Alstom en RAILPOOL sluiten contract voor vijftig Traxx Universal locomotieven

Alstom en RAILPOOL sluiten contract voor vijftig Traxx Universal locomotieven
24-07-2023 10:13 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

MANNHEIm - Alstom en RAILPOOL hebben een contract getekend voor 50 Traxx Universal multifunctionele locomotieven. Het contract heeft een waarde van zo'n 260 miljoen euro.

De multifunctionele Traxx Universal-locomotieven kunnen worden gebruikt voor goederen- en passagierscorridors. Gekenmerkt door zowel hoge betrouwbaarheid als flexibiliteit in combinatie met een geoptimaliseerd stroomverbruik, zijn de locomotieven een bewezen oplossing voor efficiënte grensoverschrijdende operaties.

Langere onderhoudsintervallen zorgen voor minder interventies om de operationele planning te vergemakkelijken, kosten te verlagen en de beschikbaarheid te vergroten. De locomotieven zullen dienst doen in acht landen, namelijk Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Italië, België, Luxemburg en Polen.

Alle locomotieven zullen worden uitgerust met het toonaangevende signaleringssysteem Atlas, de onboard-oplossing van Alstom voor het European Train Control System (ETCS). Dit systeem maakt gebruik mogelijk op uitgestrekte corridors met de breedste dekking van landen en lijnen, zowel in ETCS als voor het gebruik van verouderde systemen.

Kevin Cogo, Vice-President, Rolling Stock, Locomotives & Components, Alstom DACH, zei: “We zijn verheugd dat RAILPOOL Alstom heeft gekozen om hun activiteiten in verschillende delen van Europa uit te breiden. Dit contract markeert de voortzetting van een langdurige en succesvolle samenwerking. Met onze beproefde Traxx-locomotieven en onze state-of-the-art Atlas-signaleringsoplossing dragen we met trots bij aan een efficiënter en duurzamer vracht- en personenvervoer.”

Torsten Lehnert, CEO van RAILPOOL, voegde toe: “Met deze aankoop versterken we onze toewijding om ons unieke full-service aanbod op de Franse markt te ontwikkelen bovenop de recente opening van een kantoor in Frankrijk onder leiding van Frédérique Erlichman. Alle 50 locomotieven die bij onze partner Alstom zijn besteld, zullen operaties in Frankrijk en langs de belangrijkste Europese corridors dekken en bijdragen aan de verdere vooruitgang van duurzaam, hoogwaardig spoorvervoer vanuit Frankrijk.”

De engineering van de locomotieven zal worden gedaan op de Alstom-locatie in Mannheim, Duitsland, terwijl de eindmontage gepland is in Kassel, Duitsland. Andere betrokken locaties zijn Wroclaw, Polen (productie van carrosserieën), Siegen, Duitsland (productie van draaistellen) en Zürich, Zwitserland (projectmanagement).