Clicky


Alstom gaat veertig Coradia Stream-treinen leveren aan NAH.SH in Duitsland

Alstom gaat veertig Coradia Stream-treinen leveren aan NAH.SH in Duitsland
25-07-2023 10:19 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

PARIJS - Alstom, wereldleider op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit, heeft een contract getekend voor de levering van veertig Coradia Stream elektrische treinstellen met hoge capaciteit aan Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH), de geïntegreerde transportvereniging die namens de staat het passagiersvervoer per spoor in Sleeswijk-Holstein organiseert.

De order omvat ook een full-service pakket voor het onderhoud van de treinen over een periode van 30 jaar om een naadloze beschikbaarheid te garanderen. Het contract heeft een waarde van bijna 900 miljoen euro. Verder is een optie om maximaal 55 extra treinen te bestellen met een bijbehorend full-service pakket ook onderdeel van het contract.

De vierdelige treinstellen bestaan uit twee dubbeldeks eindwagens en twee enkeldeks wagens. Ze zijn 106 meter lang en kunnen in meervoudige tractie werken.

De treinen hebben een maximale snelheid van 160 km/u en zullen in twee netwerken rijden, elk met een individuele voertuigindeling die respectievelijk 360 en 390 zitplaatsen biedt, waardoor de capaciteit aanzienlijk toeneemt ten opzichte van de treinen die nu rijden. Brede dubbele deuren vergemakkelijken een snelle passagiersuitwisseling.

“De Coradia Stream-trein met hoge capaciteit combineert onze expertise op het gebied van groene en digitale mobiliteit optimaal met het doel om de capaciteit in deze belangrijke netwerken in de deelstaat Sleeswijk Holstein te maximaliseren. Het biedt een state-of-the-art oplossing voor de huidige en toekomstige mobiliteitsbehoeften van de regio”, aldus Müslüm Yakisan, President van Alstom Region DACH.

“We zijn verheugd dat NAH.SH ons de kans geeft om een belangrijke en langdurige bijdrage te leveren aan de toekomst van mobiliteit in Noord-Duitsland. Ons concept met hoge capaciteit is de perfecte match voor hun eisen, en we kijken ernaar uit om te helpen om regionaal transport naar een hoger niveau te tillen.”

Claus Ruhe Madsen, minister van Transport Sleeswijk-Holstein: "Er is een belangrijke mijlpaal bereikt: op deze spoorlijnen reizen de meeste mensen in Sleeswijk-Holstein met het openbaar vervoer. We moeten deze mensen in de toekomst een sterke service bieden. Dat omvat een betrouwbare dienstregeling en moderne, krachtige voertuigen die indruk maken met hun ontwerp en reiscomfort. We hebben hiervoor nu het kader gecreëerd en geven een duidelijk signaal af voor de ommekeer in het vervoer in het Ware Noorden."

De treinen zijn gebouwd in overeenstemming met de eisen van NAH.SH en introduceren verschillende functies om de passagierservaring te verbeteren. Met airconditioning met antibacteriële en antivirale filters, stopcontacten en Wi-Fi, evenals verbeterde mobiele telefoonontvangst, bieden ze tal van voorzieningen om een uitstekend niveau van comfort te garanderen. Een zitplaatsreserveringssysteem en een live bezettingsweergavefunctie dragen verder bij aan een prettige reiservaring.

Dankzij multifunctionele compartimenten in elke wagon bieden de treinen voldoende ruimte voor kinderwagens en grote bagage, evenals ruimte voor twee rolstoelen en tot 24 fietsen. De bereikbaarheid van de treinen zorgt voor een even hoog reiscomfort voor alle reizigers. In de enkeldeksrijtuigen zijn er geen treden of hoogteverschillen waarvoor hellingen nodig zijn. Elke trein is uitgerust met drie toiletten, waarvan één toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Bovendien biedt elk treinstel meer dan 40 speciale zitplaatsen voor passagiers met beperkte mobiliteit.

Moderne signalerings- en automatiseringstechnologie zorgen ervoor dat de treinen toekomstbestendig zijn voor de operationele eisen van morgen. Ze zijn uitgerust met het European Train Control System (ETCS) en voertuiginrichtingen voor Automatic Train Operation (ATO). Daarnaast zijn ze ook voorbereid op het Future Railway Mobile Communication System (FRMCS).

De eindmontage, het testen van de trein en de inbedrijfstelling vinden plaats in Salzgitter, Duitsland. De engineering wordt uitgevoerd op verschillende locaties in Frankrijk onder leiding van Valenciennes als de Train Development Site.

De Coradia Stream regionale trein is een state-of-the-art, lage vloer, high-performance elektrisch treinstel (EMU) dat een modulair ontwerp biedt zodat operators hun beste configuratie en interieur kunnen kiezen. Coradia Stream is ontwikkeld voor de Europese markt en kan werken op alle belangrijke Europese voedingssystemen.

In totaal zijn er meer dan 1.000 treinen op basis van de Coradia Stream-treinfamilie besteld door Italië, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Denemarken, Roemenië en Spanje, waardoor een beproefd product is gegarandeerd. De treinfamilie biedt ook directe CO2-emissievrije tractieoplossingen zoals batterij of waterstof voor niet-geëlektrificeerde lijnen.