Clicky


EU-lidstaten gaan akkoord met de FuelEU Maritime-verordening

EU-lidstaten gaan akkoord met de FuelEU Maritime-verordening
26-07-2023 11:44 | Klimaat | auteur Redactie

BRUSSEL - De EU-lidstaten hebben de weg vrijgemaakt om duurzame, hernieuwbare brandstoffen in het zeevervoer te introduceren. Ze keurden dinsdag de "FuelEU Maritime"-verordening goed. Op 12 juli stemde ook het EU-parlement voor het akkoord.

De nieuwe eisen zijn van toepassing op schepen met een brutotonnage van meer dan 5.000 die havens op het grondgebied van een EU-lidstaat binnenkomen, verlaten of er verblijven. Daarnaast wordt vanaf 2030 walstroom verplicht voor container- en passagiersschepen. Specifiek voor de scheepvaart wordt het gebruik van synthetische brandstoffen uit hernieuwbare energiebronnen gestimuleerd.

FuelEU Maritime stelt uniforme EU-brede regels vast voor het beperken van de broeikasgasintensiteit van de energie die aan boord van een schip wordt gebruikt, en dus vooral van de brandstoffen.

De verordening uit het Fit for 55-pakket bepaalt dat de scheepvaart in de EU haar uitstoot moet verminderen met 2 procent vanaf 2025, 6 procent vanaf 2030, 14,5 procent vanaf 2035, 31 procent vanaf 2040, 62 procent vanaf 2045 en 80 procent vanaf 2050. De doelstellingen voor de vermindering van de broeikasgasintensiteit worden afgezet tegen de gemiddelde broeikasgasintensiteit van het energieverbruik aan boord van schepen in 2020.

De broeikasgasemissies van alle brandstoffen worden beoordeeld op basis van een levenscyclusanalyse (zogenaamde well-to-wake (WtW)-benadering die de broeikasgassen kooldioxide, methaan en lachgas omvat). Alle brandstoffen zijn toegestaan ​​als nalevingsoptie; het wetgevingsinitiatief is dus technologieneutraal.

Het gebruik van synthetische brandstoffen wordt gestimuleerd door een speciaal mechanisme: als het aandeel synthetische brandstoffen uit hernieuwbare energiebronnen (zogenaamde "renewable fuels of non-biological origin, RFNBO) in de brandstofmix in 2031 niet meer dan één procent bedraagt, zal een verplicht minimum quotum van twee procent voor deze RFNBO-brandstoffen zal automatisch van kracht worden vanaf 2034.

Naast het gebruik van alternatieve brandstoffen, verplicht de FuelEU Maritieme Verordening container- en passagiersschepen in havens op het grondgebied van een lidstaat om walstroom te gebruiken of als alternatief emissievrije technologieën voor de energievoorziening aan boord.

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie. Het is van toepassing vanaf 1 januari 2025, met uitzondering van bepaalde artikelen die van toepassing zijn vanaf 31 augustus 2024.