KLM groeit ondanks problemen bij Transavia en Cityhopper
PARIJS - Ondanks de problemen bij Transavia en KLM Cityhopper heeft luchtvaartmaatschappij KLM in het tweede kwartaal betere resultaten geboekt dan een jaar eerder. De omzet ging met haast 12 procent vooruit, maar de operationele winst bleef vrijwel gelijk. Bij de Nederlandse maatschappij speelde mee dat er vorig jaar in de meivakantie al grote problemen op Schiphol waren die dit jaar achterwege bleven. Daardoor kon het bedrijf veel meer vluchten laten vertrekken.
Transavia moest in Nederland in de afgelopen maanden vluchten schrappen doordat er te weinig vliegtuigen beschikbaar waren. In Frankrijk had de budgetluchtvaart last van stakingen van de luchtverkeersleiding. Maar Transavia groeit hard en daardoor vervoerde die maatschappij nog altijd meer passagiers dan het jaar ervoor. Ook bij Cityhopper had KLM last van problemen met de Embraer-vliegtuigen, wat tot geschrapte vluchten leidde.
Daarnaast waren er vorig jaar problemen op Schiphol, maar ook op de Parijse luchthavens. Die zijn nu opgelost, tot tevredenheid van topman Ben Smith van Air France-KLM. "Dit seizoen is een soort test voor de Olympische Spelen die volgend jaar in Parijs worden gehouden en waar Air France sponsor van is."
Omzet
De omzet van KLM kwam uit op 3,1 miljard euro. Voor heel Air France-KLM ging het om 7,8 miljard euro. Dat was 14 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl de capaciteit van de maatschappijen van het concern maar met 8 procent groeide. De vliegtuigen zaten echter ook voller en passagiers betaalden meer voor hun tickets. Dat laatste komt zowel omdat de tickets duurder zijn om de inflatie te compenseren, maar ook doordat passagiers meer geld overhebben voor een luxueuzere zitplaats.
Ook KLM-directeur Marjan Rintel herkent dat beeld. "We zien dat onze klanten nog steeds graag willen reizen, ook nu daar een hoger prijskaartje aan hangt." KLM had zelfs meer tickets kunnen verkopen als het meer vluchten had kunnen uitvoeren. Maar dat ging onder meer niet omdat onderhoud aan vliegtuigen langer duurt door problemen bij de levering van onderdelen. Daarnaast heeft KLM op verschillende afdelingen nog niet voldoende personeel.
Air France-KLM ziet bovendien nog niets van een afnemende vraag door de hoge inflatie. De boekingen lopen nog net zo hard of zelfs harder dan vorig jaar. Het concern houdt daarom vast aan de verwachtingen die het eerder al uitsprak voor heel dit jaar. En volgend jaar verwacht Air France-KLM qua capaciteit weer op het niveau van voor de coronacrisis te zitten of zelfs daarboven.