Clicky


Vier Volvo's FMX voor Teeuwissen Rioolreiniging

Vier Volvo's FMX voor Teeuwissen Rioolreiniging
31-01-2012 10:04 | Volvo | auteur de redactie
Voor het reinigen van riolen heeft Teeuwissen Rioolreiniging uit Huizen onlangs vier Volvo's FMX rioolreinigers in gebruik genomen. De trucks die door Volvo Truck Center 's Graveland zijn afgeleverd, worden ingezet voor het reinigen van riolen. De voertuigen zijn voorzien van EEV motoren en vervangen de bestaande vier trucks die ‘hun boodschap gedaan hebben’!

Teeuwissen is gespecialiseerd in het uitvoeren van de meest uiteenlopende werkzaamheden die te maken hebben met het reinigen, inspecteren en onderhouden van (hoofd)riolen en alles wat daarmee in verbinding staat (olie-afscheiders, vetafscheiders, pompgemalen, straatkolken etc.). Het bedrijf werd in 1968 opgericht en heeft zich ontwikkeld tot een middelgroot familiebedrijf. Tot de opdrachtgevers behoren onder andere de gemeentelijke-, provinciale- en rijksoverheden, waterschappen, woningcorporaties, bedrijven en particulieren.



De geleverde trucks zijn twee zogenaamde 'sets' die ingezet worden voor het reinigen van riolen. Een set bestaat uit één hogedruk voertuig voor het reinigen van het riool en één zuigwagen om al het vrijkomende zand en slib uit het riool op te zuigen. Duurzaamheid is een issue in de rioleringsbranche en Teeuwissen wil door de inzet van dit materieel de klanten nog beter bedienen. Steeds meer opdrachtgevers verlangen de inzet van materieel wat aan de hoogste milieueisen voldoet. EEV-motoren zijn daarbij een gegeven. Het voordeel van deze voertuigen is bovendien dat de geluidsoverlast tijdens het reinigen van riolen tot het minimum beperkt wordt.

De voertuigen zijn voorzien van een geijkt weegsysteem zodat de ingenomen kilogrammen op de juiste wijze verantwoord kunnen worden. Daarnaast is de opbouw van de voertuigen zodanig geconstrueerd dat de fysieke arbeidsbelasting tot het minimum beperkt blijft. Dit wordt gerealiseerd door gebruik te maken van afstandsbediening en zwenkbare haspels zodat het 'slepen van slangen' beperkt blijft. Ook bovenhaspels met de dikke zuigslang zijn inmiddels algemeen goed bij Teeuwissen.



Techniek
De chassis zijn volledig aangepast aan de opbouw waardoor de voertuigen erg compact en wendbaar zijn met een zo hoog mogelijk laadvermogen. Voor de inzet in moeilijk begaanbare plaatsen, zoals onverharde wegen en woonwijken in aanbouw, is meer aandacht besteed aan de aandrijflijn. Het bijzondere van deze nieuwe Volvo's FMX is dat Terberg Techniek de tweede aangedreven as heeft verplaatst en stuurbaar gemaakt. Door deze Wide-spread montage wordt er een wettelijk 4 ton hoger GVW gecreëerd. Het totaal GVW van de voertuigen is hierdoor 32 ton, waardoor overbelading vrijwel uitgesloten wordt.



Ook werd er een tussenbak in de aandrijflijn gemonteerd. Deze tussenbak kan bijna het gehele motorkoppel doorgeven aan de opbouw. Joost Teeuwissen, technisch directeur bij Teeuwissen Rioolreiniging: "De sterke aandrijflijn en het GVW met een minimaal aantal assen waren voor ons redenen om deze Volvo trucks aan te schaffen. De relatief lage instap is ook een belangrijk punt omdat er veel in- en uitgestapt moet worden. De voertuigen moeten minstens 10 jaar mee en maken een veelvoud aan draaiuren ten opzichte van gereden kilometers. Bij 1.500 draaiuren per jaar en een omrekeningsfactor van 60 km per draaiuur komt dit uit op 900.000 km per 10 jaar. Als je daarbij 250.000 wegkilometers optelt, kom je uit op 1.150.000 kilometer per truck onder niet bepaald gunstige werkomstandigheden. Samen met Volvo Truck Center hebben wij er alle vertrouwen in dat deze configuratie het meest geschikt is voor dit werk."