Ebusco haalt opnieuw een contract binnen bij Stadtwerke München
DEURNE – Ebusco, een pionier en koploper in de ontwikkeling van elektrische bussen en laadsystemen, heeft met Stadtwerke München een nieuw contract getekend voor de levering van 28 Ebusco 3.0 18-meter bussen voor Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG). MVG heeft al Ebusco 2.2 en 3.0 bussen in operatie.
SWM heeft de low floor gelede bussen, met een extra groot batterijpakket (>500 kWh), voor MVG besteld. In combinatie met het lichtgewicht ontwerp, waardoor de Ebusco 3.0 18-meter wel 5 ton lichter is dan zijn voorganger (de Ebusco 2.2 18-meter), kan SWM hiermee rekenen op een laag energieverbruik en een lange actieradius. Naar verwachting zullen de bussen zo’n 60.000 km per jaar afleggen, goed voor een besparing van zeker 55.000 kilogram CO2 en meer dan 90.000 gram stikstof per bus op jaarbasis.
De Ebusco-bussen zijn een vertrouwd gezicht in het straatbeeld van München. SWM heeft niet alleen Ebusco 2.2 bussen in operatie, ook beleefde de Ebusco 3.0 haar wereldprimeur in de hoofdstad van Beieren. Inmiddels rijdt de allereerste Ebusco 3.0 al ruim anderhalf jaar rond op lijn 100 in het centrum van München. Daar blijkt het energieverbruik van de 3.0 12-meter ruim 30 procent lager te liggen in vergelijking met zijn voorganger (Ebusco 2.2). De bus is daarmee een zeer betrouwbare keuze in de omschakeling naar elektrisch rijden.
Peter Bijvelds, CEO bij Ebusco, licht toe: “We zijn enorm trots met het vertrouwen dat blijkt uit deze order. De eerste Ebusco bussen rijden al sinds 2017 in München. De afgelopen jaren hebben we nauw samengewerkt met SWM als innovatiepartner, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van onze lichtgewicht constructie en prototyping van bussen voor platooning. Het feit dat SWM nu opnieuw voor de Ebusco 3.0 heeft gekozen, bewijst dat we wederom op de goede weg zijn.
Veit Bodenschatz, Board Member en Chief Bus Operations bij SWM/MVG, vult aan: “Nog afgezien van hun innovatieve karakter zijn de Ebusco 3.0 voertuigen zeer betrouwbaar en vooral bijzonder rendabel. We kijken ernaar uit om nog eens 28 18-meter bussen aan onze vloot toe te voegen en daarmee het openbaar vervoer in München nog duurzamer te maken.”