Clicky


Nieuwe juridische columnist: Mr. Erwin Mazaira

Nieuwe juridische columnist: Mr. Erwin Mazaira
17-08-2023 16:50 | Juridische Column | auteur Mr. Erwin Mazaira

Op onze website kunt u juridische columns lezen van advocaten die gespecialiseerd zijn in het transportrecht. In deze columns wordt in heldere taal de juridische kant van een onderwerp toegelicht dat de transportwereld bezighoudt. Naast de columns van onze vaste columnist Mr. Otto Lenselink van Lenselink Advocatuur, kunt u vanaf heden ook columns lezen van Mr. Erwin Mazaira, advocaat bij Yur Advocaten.

Erwin stelt zich graag voor.

Advocaten; ’t zijn net tandartsen

Er heersen behoorlijk wat vooroordelen rondom advocaten. Ze zijn duur, ze kijken vooral naar de juridische kant van het verhaal en niet naar wat commercieel wenselijk is. Onnodig gebruik van juridisch jargon is ook een veel gehoorde klacht. We worden vaak gezien als een noodzakelijk kwaad. We zijn wat dat betreft net tandartsen; je gaat er liever niet naartoe, maar soms heb je er één heel hard nodig.

Bij Yur Advocaten rekenen we af met het stereotype beeld dat er van de advocaat bestaat. Ondernemers in de logistieke sector hebben juridische uitdagingen; een belangrijk contract willen laten beoordelen, bij een overnameproces betrokken zijn of wellicht de gang naar de rechter moeten maken. Die ondernemers hebben behoefte aan juridische professionals die begrijpen wat er aan de hand is, die de markt begrijpen, aan een half woord genoeg hebben en die zorgen voor juridische dienstverlening op topniveau. En dat in normale mensentaal. Daar zijn wij goed in. Daarvoor kom je bij Yur Advocaten. Wat het kostenaspect betreft; de teller gaat niet direct lopen bij ons. Wij willen dat onze klant zich vrij voelt om te bellen om even te sparren zonder dat hij een week later een rekening gepresenteerd krijgt. Dat hoort gewoon bij onze service.

Het Rotterdamse haven-gevoel

Ik begon mijn loopbaan als advocaat in Rotterdam, in de -hoe kan het ook anders- “natte” praktijk (haven, handel en vervoerrecht). De interesse in de Rotterdamse haven en alles wat met logistiek te maken heeft is er bij mij met de paplepel ingegoten. Mijn vader voer en is vanuit Spanje in de Rotterdamse haven aan wal gekomen. De liefde deed hem besluiten in Rotterdam te blijven. Mijn vader vertelde mij vaak over zijn zee avonturen (flink aangedikt natuurlijk) en later over machtige en krachtige graan elevatoren. Hij ging werken bij het (in die tijd) belangrijkste overslagbedrijf van granen in de Rotterdamse haven. Hard werken, maar altijd met plezier. Hij inspireerde mij.

Hoe leveren contracten meer geld op?

Als ik word gevraagd wat mijn werk inhoudt antwoord ik dat ik handelsgeschillen oplos en vertel hoe commerciële contracten meer geld kunnen opleveren, ook logistieke contracten. Hoewel dat populair klinkt is het geen onzin. Je kunt in een contract genoeg slimmigheden opnemen om meer omzet te genereren, of om kosten te drukken. Afnameverplichtingen (take or pay-constructies), automatische vernieuwingen en het doorbelasten van een stijging van bijvoorbeeld energie of arbeid zijn enkele voorbeelden hiervan. Aan de inkoopzijde kun je denken aan leveringsverplichtingen, vaste prijzen en kosten bij de ander laten vallen. Naast het opstellen van commerciële contracten, het behandelen van claims en geschillen houd ik mij ook graag bezig met het intellectuele eigendomsrecht. Hierbinnen richt ik mij op de logistieke sector.

(Juridische) Transporttrends; groene logistiek en digitalisering.

Duurzaamheid blijft een issue in de logistieke sector. Groene logistiek is een term die in dat kader veel wordt gehoord. Het is bekend dat een behoorlijk percentage van de wereldwijze C02-emissie wordt veroorzaakt door logistieke processen. Maar zonder deze processen staat alles letterlijk stil. Transportbedrijven richten zich daarom meer en meer op het verminderen van hun CO2-uitstoot door het gebruik van duurzame brandstoffen zoals waterstof en het optimaliseren van de efficiëntie van hun logistieke processen. Technologische ontwikkelingen, waaronder de inzet van AI spelen daar een grote rol bij. Er is bijvoorbeeld een toename te zien van autonome voertuigen. Er ontstaan digitale logistieke platforms, waarop logistieke dienstverleners in verbinding worden gebracht met professionele afzenders, e-commerce blijft groeien en transportbedrijven maken meer en meer gebruik van digitale systemen, zoals voor transportplanning of voorraadbeheer. Voor bedrijven in de logistieke sector is er daarom noodzaak om te innoveren en soms zelfs tot het veranderen van businessmodellen. Zij transformeren hun diensten en producten naar ICT.

Ik bekijk deze vernieuwende initiatieven met een juridische bril op. Hoe zit het met de aansprakelijkheid van autonome voertuigen? Mag een schip überhaupt autonoom varen? En wat is de privaatrechtelijke kwalificatie van zo’n logistiek platform? Technologische ontwikkelingen brengen juridische uitdagingen mee. Kortom, ook het recht is in beweging en moet flexibel mee kunnen buigen met de veranderlijke realiteit.

Mr. Erwin Mazaira

Yur Advocaten B.V.
Oostmaaslaan 59-71
3063 AN ROTTERDAM

E-mail: mazaira@yur.nl
Web: www.yur.nl