Clicky


Meer dan alleen containers op containerschepen

Meer dan alleen containers op containerschepen
24-08-2023 09:50 | Algemeen | auteur Redactie

GÖTEBORG - Ook al zijn containerschepen geoptimaliseerd voor het transport van vooral containers, toch zijn er goede mogelijkheden om zogenaamde breakbulklading te verschepen, ver voorbij de beperkingen van wat er in een container past. Niet in de laatste plaats aan boord van de allergrootste containerschepen die wekelijks een directe lijndienst aanbieden tussen de haven van Göteborg en havens in Azië en Noord-Amerika.

“We merken dat steeds meer mensen de mogelijkheid ontdekken. Het is mooi om te zien dat we ons klantenbestand kunnen uitbreiden en hen zo ook kunnen laten profiteren van ons lijnvaartnetwerk en zien dat het perfect mogelijk is om vrijwel alles op een containerschip te laden en lossen”, zegt Marco Cicola, verantwoordelijk voor het breakbulksegment. bij de rederij MSC Zweden.

De mogelijkheden met containerschepen zijn talrijk. Afhankelijk van de grootte van het schip kan de lading maximaal 40 meter lang en maximaal 12 meter breed zijn. De grootste schepen die wekelijks rechtstreeks tussen Göteborg en Azië varen, zijn bijna 60 meter breed en kunnen breakbulkladingen van ongeveer 40 meter lang laden. De kranen aan de landzijde bij APM Terminals Göteborg kunnen lading tot 100 ton behandelen.

Dit betekent dat grote en zware stukgoed in de vorm van bijvoorbeeld transformatoren, bouwmachines en grote inputs voor de staalindustrie niet alleen mogelijk zijn, maar ook concrete voorbeelden van stukgoed dat op containerschepen van en naar de haven van Göteborg wordt verscheept.

In de haven van Göteborg en via de verschillende terminals binnen het havengebied zijn er volop mogelijkheden om breakbulklading te laden en lossen. De meest gebruikelijke aanpak is om de goederen op of van de schepen te rollen bij de RO/RO-terminals van de haven, maar dit is niet de enige optie, zoals Richard Mellgren, Senior Business Development Manager bij de havenautoriteit van Göteborg uitlegt: “Het wordt steeds gebruikelijker om breakbulklading op containerschepen te vervoeren, en het is een goede aanvulling voor containerrederijen. Voor projectladingklanten betekent dit dat ze toegang krijgen tot een breder scala aan mogelijkheden in de haven – vooral als het gaat om directe aanlopen naar Azië en Noord-Amerika.”

“Vanwege het specialistische karakter van projectlading wordt elke breakbulk- en buitenmaatse zending van geval tot geval bekeken, waarbij de oplossingen worden afgestemd op de unieke eisen van de klant en ons wereldwijde servicenetwerk wordt gebruikt om hun lading overal af te leveren. ter wereld”, aldus Richard Mellgren.

Marco Cicola concludeert: “Naarmate klanten zich steeds nadrukkelijker gaan richten op duurzaamheid, worden transportoplossingen op zee steeds interessanter, zelfs voor projectladingen. Het verplaatsen van transport van land naar zee is een goede manier voor klanten om hun CO2-voetafdruk te verkleinen, en het kan ook kosteneffectief blijken, dus staan ​​ze steeds meer open voor nieuwe oplossingen die dit mogelijk maken.”