Clicky


Succesvolle zomertesten van de Mercedes-Benz eActros 600 in Spanje

Succesvolle zomertesten van de Mercedes-Benz eActros 600 in Spanje
28-08-2023 11:11 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/ANDALUSIË - Mercedes-Benz Trucks heeft met succes de zomertests van de batterij-elektrische eActros 600 voor langeafstandstransport afgerond. Gedurende ongeveer vijf weken hebben testingenieurs de elektrische vrachtwagen getest bij hoge temperaturen tot 44 graden Celsius in Andalusië, in het zuiden van Spanje.

De reikwijdte van de tests varieerde van de functionaliteit van het airconditioningsysteem bij hoge temperaturen tot de prestaties van de elektrische aandrijflijn en het thermisch beheer van de accu tot metingen tijdens laadprocessen bij snellaadstations. Na voltooiing van de tests voltooide een prototype ook op eigen wielen de ruim 2.000 kilometer lange retourrit van Granada via Valencia, Barcelona, ​​Montpellier en Lyon naar het ontwikkelings- en testcentrum van Mercedes-Benz Trucks in Wörth am Rhein.

Op 10 oktober zal de eActros 600 zijn wereldpremière beleven. Het is de bedoeling dat het voertuig in 2024 klaar is voor serieproductie.

Dr. Konrad Götz, plaatsvervangend hoofd Global Testing Mercedes-Benz Trucks: “Sinds vorig jaar hebben we de eActros 600 onderworpen aan strenge testprocedures. Na wintertests in Finland bij vrieskou tot min 25 graden Celsius en de eerste tests op de openbare weg, moest de elektrische truck zich nu bewijzen bij ruim 40 graden Celsius in Spanje. De eActros 600 doorstond de uitdagende tests met gemak. In de volgende stap kijken we er nu naar uit om in de praktijk te testen met onze klanten.”

Een nieuw design voor de cabine van de eActros 600 breekt met het vertrouwde uiterlijk van de Actros-modelserie, neemt designelementen over van het concept-prototype dat op de IAA werd gepresenteerd en zet deze voort met heldere lijnen en een aerodynamisch design. Ook het interieur krijgt een upgrade.

Drie accupakketten zorgen ervoor dat de eActros 600 bij serieproductie een geïnstalleerd totaalvermogen van ruim 600 kWh heeft en twee elektromotoren, als onderdeel van de nieuwe e-as, genereren een continu vermogen van 400 kW en een piekvermogen van ruim 600 kW.

Naast de trekker zal Mercedes-Benz Trucks vanaf de marktintroductie ook andere varianten van de eActros 600 produceren. Dit biedt klanten tal van andere mogelijke use cases in volledig elektrisch vervoer. Ontwikkelingsingenieurs bij Mercedes-Benz Trucks ontwerpen de eActros 600 zo dat het voertuig en zijn componenten aan dezelfde duurzaamheidseisen voldoen als een vergelijkbare conventionele zware Actros voor lange afstanden. Dat betekent 1,2 miljoen kilometer op de weg over een periode van tien jaar.

De batterijen die in de eActros 600 worden gebruikt, maken gebruik van lithium-ijzerfosfaatceltechnologie (LFP). Deze worden vooral gekenmerkt door een lange levensduur en meer bruikbare energie. De ontwikkelaars van Mercedes-Benz Trucks streven ernaar dat de accu's van de in productie genomen eActros 600 in minder dan 30 minuten van 20 naar 80 procent kunnen worden opgeladen bij een laadstation met een vermogen van ongeveer één megawatt.