Clicky


Stroetmann op weg naar een koolstofvrij wagenpark met Frigoblocks elektrische koelunits

Stroetmann op weg naar een koolstofvrij wagenpark met Frigoblocks elektrische koelunits
30-08-2023 14:34 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ESSEN - L. Stroetmann Lebensmittel, een Duitse voedingsdistributeur, groothandel en partner van EDEKA Group, een grote Duitse supermarktgroep, test levereningsvoertuigen met verschillende aandrijflijntechnologieën en elektrische Frigoblock-koelsystemen als onderdeel van de inspanning om de toeleveringsketen koolstofvrij te maken en oplossingen te selecteren voor hun toekomstige wagenpark.

Frigoblock, een van de toonaangevende fabrikanten van transportkoelunits in Europa en merk van Thermo King®, is een decennialange partner van Stroetmann en heeft nauw samengewerkt met de retailer om de juiste elektrische transportkoeling voor hun nieuwe voertuigen te leveren. De vrachtwagens die door Stroetmann worden geëvalueerd, zijn de Hyundai XCIENT Fuell Cell op waterstof en de elektrische Mercedes-Benz eActros, beide met Frigoblock FK25i-units, en een oplegger uitgerust met een Frigoblock HKe-unit en het Thermo King AxlePower-energieterugwinningssysteem.

"De Stroetmann Group heeft een sterke focus en een zeer alomvattende benadering van duurzaamheid", zegt Franz Gerhard Jungkamp, Division Manager Operations and Logistics bij L. Stroetmann Lebensmittel. "Bij het ontwerpen van ons nieuwe logistieke centrum voor verse voeding, dat momenteel in aanbouw is, hebben we rekening gehouden met het gebruik van verschillende aandrijflijntechnologieën voor voertuigen en hebben we voor een andere laad- en tankinfrastructuur gekozen. Door deze nieuwe voertuigen te testen, willen we vaststellen welke technologie het beste werkt voor onze activiteiten en voor welk type of welke routes."

"Om de juiste oplossingen te vinden die naadloos zouden werken met deze vrachtwagen-opleggercombinaties en betrouwbare, efficiënte en puur elektrische koeling te garanderen, werkten we samen met onze langdurige partners bij Thermo King en Frigoblock", vervolgt Jungkamp. "Hun expertise op het gebied van elektrificatie, op maat gemaakte aanpak en toewijding hebben ons geholpen om deze voertuigen op de weg te zetten en hopelijk flexibele en toekomstbestendige oplossingen voor ons wagenpark te vinden."

"We zijn er trots op een betrouwbare partner te zijn voor Stroetmann en al onze klanten die het voortouw willen nemen bij het koolstofarm maken van transport en de koelketen", zegt Andreas Schmid, Frigoblock Sales Leader. ”De technologie maakt het vervoer van temperatuurgevoelige goederen zonder directe uitstoot van de koelinstallatie voor transportbedrijven nu al mogelijk met bestelwagens, vrachtwagens en opleggers. We zijn verheugd dat we samen met Stroetmann de efficiëntie en betrouwbaarheid van deze oplossingen kunnen laten zien in combinatie met verschillende soorten duurzame en milieuvriendelijke aandrijftechnologieën voor voertuigen."

De Hyundai XCIENT Fuel Cell is aangedreven door waterstof en voorzien van de op het kopschot gemonteerde Frigoblock FK25i-unit en eind 2022 in gebruik genomen. Met behulp van geïntegreerde invertertechnologie minimaliseert de Frigoblock-unit het aantal energieverbruikende componenten en heeft geen extra ruimte nodig. Dit zorgt voor optimaal gebruik van de batterijcapaciteit van de voertuigen en draagt bij aan het maximaliseren van de actieradius van de vrachtwagen. Het kan worden gebruikt voor Single- en Multitemp-toepassingen.

De door waterstof aangedreven bakwagen zal ook dienst doen als een roadtrain met een disselaanhangwagen, die zal worden uitgerust met een Frigoblock EK25 L-onderbouwunit die is aangesloten op het nieuwe Thermo King e-Coolpac-batterijpakket voor volledig elektrische koeling.

Het concept van de elektrische Mercedes-Benz eActros van Stroetmann met Frigoblock FK25i-unit is sinds april 2022 in gebruik bij voedselleveringen. Om aan de elektrische vereisten van de nieuwe eActros te voldoen, ontwierp Frigoblock een nieuw CAN-Bus-Gateway-systeem voor directe communicatie tussen de vrachtwagen en het koelsysteem. De intelligente regeling beheert efficiënt de energievraag van de unit en gebruikt alleen de minimale energie die nodig is om de ingestelde temperatuur te handhaven.

De laatste die door Stroetmann in gebruik wordt genomen, is de oplegger die is gekoeld met een lichte en krachtige Frigoblock HKe-unit die geschikt is voor single en multi-tempoperaties en wordt gecombineerd met het Thermo King AxlePower-systeem. De in samenwerking met BPW Bergische Achsen KG ontwikkelde Thermo King Advancer AxlePower is een volledig geïntegreerd systeem, dat onafhankelijk van het voertuig werkt. Het combineert de ePower-as van BPW met de Thermo King-koelunit en -batterijopslagtechnologie. Het slimme energieopwekkingssysteem van AxlePower levert het vermogen dat nodig is om de koelunit van de oplegger te laten werken door energie om te zetten die door de as van de oplegger wordt teruggewonnen tijdens de routinematige werking van het voertuig.

Het systeem slaat de energie, die wordt gegenereerd terwijl het voertuig rijdt of remt, op in een hoogspanningsaccu en hergebruikt deze om de koelunit van stroom te voorzien, waardoor volledig elektrische, emissiearme of emissievrije en autonome koeling van opleggers mogelijk wordt. Het accupakket, dat wordt opgeladen terwijl de oplegger rijdt, voedt de unit ook autonoom terwijl de oplegger stilstaat.

Met slim energiebeheer dat het in- en uitschakelen van de generatoren regelt, minimaliseert AxlePower de weerstand op de trekker en de impact op het brandstofverbruik. De chauffeur en wagenparkbeheerder hebben inzicht in de real-time zichtbaarheid van de acculading om 'laadangst' te voorkomen.

Deze samenwerking sluit aan bij de gewaagde Gigaton-uitdaging van Thermo King en Trane Technologies om een miljard ton broeikasgasemissies (CO2e) van de koolstofvoetafdruk van onze klanten af te halen tegen 2030.