Clicky


Transporteurs kunnen nog tot 30 september profiteren van subsidieaanvraag Connected Transport

Transporteurs kunnen nog tot 30 september profiteren van subsidieaanvraag Connected Transport
31-08-2023 14:42 | Overig | auteur Redactie

Transporteurs in Nederland hebben nog tot 30 september 2023 de kans om subsidie aan te vragen voor het gebruik van slimme mobiliteitstoepassingen van Connected Transport. ‘Hiermee geven we invulling aan Het Nieuwe Vervoeren: de moderne standaard in transport en logistiek. Transporteurs realiseren hiermee een flinke kostenbesparing en tijdswinst,’ aldus Janneke Nijsing, Projectleider Smart Logistics bij SmartwayZ.NL.

Connected Transport in een notendop

Van slimme verkeerslichten tot in-truck informatie over gevaarlijke situaties: de toepassingen van Connected Transport leveren een transporteur veel op. Denk aan hogere verkeersveiligheid, kostenbesparing en CO2-vermindering.

De toepassingen zijn al geïntegreerd in de oplossingen van AddSecure, Pharox, Data2Track, Aventeon, GPS-Buddy, Prometheus, MobiCoach, Logi-App en Trimble. Aan de slag gaan met Connected Transport kost een transporteur dus nauwelijks tijd of moeite.

Subsidie voor transporteurs

Transporteurs die willen profiteren van de voordelen van Connected Transport kunnen tot 30 september 2023 een subsidie aanvragen. Deze subsidie bedraagt 70 euro per voertuig en kan - afhankelijk van het aantal voertuigen - oplopen tot 100.000 euro. Meer informatie hierover vind je op www.connectedtransport.nl.

De beschikbare toepassingen van Connected Transport

  • In-truck signalering en snelheidsadviezen
    Chauffeurs ontvangen direct via de boordcomputer informatie over de maximumsnelheid, inhaalverboden en rijstrook-configuratie. Zo kunnen zij anticiperen op afgesloten rijstroken, aangepaste snelheid of een veranderende maximumsnelheid. Het gaat hierbij uitsluitend om de meest belangrijke informatie, zodat we de chauffeur niet onnodig afleiden of storen.
  • Prioriteit bij intelligente verkeersregel-installaties
    De nieuwe generatie verkeersregelinstallaties (iVRI’s) weet welke auto’s, fietsers en bussen er op hen afkomen. Wanneer een transporteur dit middels Connected Transport koppelt aan zijn wagens, dan kunnen zij prioriteit krijgen bij specifieke verkeerslichten. Oftewel: op sommige locaties krijgen de chauffeurs vaker groen licht. Het scheelt afremmen en optrekken en daardoor tijd, brandstof en CO2-uitstoot.
  • In-truck actuele informatie over iVRI
    Op locaties waar er wel gebruik wordt gemaakt van een iVRI, maar niet van prioritering voor vrachtverkeer, profiteren chauffeurs alsnog van het slimme karakter van de verkeerslichten. Zij ontvangen een melding over de status en kunnen daardoor zuiniger en ontspannen anticiperen op naderend rood of groen licht. Gas terugnemen of juist de snelheid iets opvoeren: zo rolt de vrachtwagen rustig door bij groen licht.
  • In-truck brengen van wegsensordata
    Een speciale sensor, verwerkt in het wegdek, registreert eventuele afwijkingen aan een band. Wanneer een chauffeur hier overheen rijdt, krijgt hij in de cabine direct informatie over de bandenspanning. In de toekomst is het doel om ook te werken met informatie van andere sensoren, zoals het gewicht van de truck of de beschikbaarheid van een veilige parkeerplek.
  • In-truck info over gevaarlijke situaties en werkzaamheden
    Chauffeurs kunnen onderweg verrast worden door onverwachte omstandigheden. Een ongeval, een auto die stilstaat langs de kant van de weg of wegwerkzaamheden: allemaal omstandigheden die voor een onveilige situatie kunnen zorgen. Voor chauffeur én andere weggebruikers.

Connected Transport maakt deze actuele informatie beschikbaar voor informatiediensten, die het vervolgens vertalen naar een concreet advies voor de chauffeurs.