Clicky


Zeven nieuwe Volvo FM trucks voor Cementbouw

Zeven nieuwe Volvo FM trucks voor Cementbouw
10-05-2012 16:27 | Volvo | auteur de redactie
Voor haar logistieke activiteiten heeft Cementbouw vorige maand zeven Volvo FM trucks aangeschaft. De trucks zijn uitgerust met betonmixers voor het vervoer van betonmortel tussen de verschillende betoncentrales van Cementbouw en de bouwplaatsen van haar afnemers. De trucks zijn geleverd door Volvo Truck Center Amsterdam.

Cementbouw is niet alleen een van de grootste Nederlandse producenten van betonmortel, maar ontfermt zich ook grotendeels over de bijbehorende logistieke activiteiten. Het in Cruquius (nabij Heemstede) gevestigde bedrijf heeft verschillende betoncentrales die verspreid in het land liggen. Vanuit die centrales levert Cementbouw betonmortel naar verschillende bouwplaatsen in Nederland. Daarnaast levert het bedrijf ook andere grondstoffen voor de bouw in heel België, Duitsland en Luxemburg.

"Jarenlang hebben we voor ons transport op andere merken vertrouwd, maar sinds Volvo zich ook op betonmorteltransport richt en daar inmiddels uitstekende techniek voor bezit, komen we toch weer bij Volvo uit", aldus Piet van Beelen, supply chain manager van Cementbouw. "Prijs-kwaliteitverhouding is een van de grootste redenen daarvoor."

De totale investering in het wagenpark behelst twee Volvo FM11 370 trucks met een standaard 8x4 asconfiguratie en vijf Volvo FM 420 trucks met een aangepaste 10x4 asconfiguratie. Volvo heeft in samenwerking met Terberg Techniek een vijfde, gestuurde naloopas geplaatst, waardoor een GVW van 49 ton ontstaat. Boogert Service uit Nieuwerkerk heeft de mixers opgebouwd. "De extra wendbaarheid, die de 10x4 trucks hebben, is van groot belang bij transport naar en op bouwplaatsen. Vooral omdat we veel stadswerk doen, in bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam en Den Haag."



Veiligheid
Ook de grote waarde die Cementbouw hecht aan de veiligheid van haar chauffeurs, bracht extra eisen met zich mee. De achterbumpers van de FM-trucks zijn vergroot, omdat chauffeurs hierop moeten steunen om in de betonketel te kunnen kijken. De traanplaten hebben extra reliëf voor meer grip en het bordes is vergroot en uitgerust met valbescherming. Ook is Cementbouw een van de eerste in Nederland die de betonmixers op zijn trucks standaard op afstand bedienbaar maakt.

"Dat is stukken veiliger dan de gewoonlijke bedieningshendel aan de linkerkant van de truck, zeker als de chauffeur ergens stilstaat en het verkeer langs raast. Diezelfde veiligheidseisen hebben deels de keuze bepaald voor de automatisch schakelende Volvo I-Shift versnellingsbak. De versnellingsbak is uitgerust met speciale software voor constructie transport", verklaart Van Beelen.

Verbruik
Van Beelen benadrukt dat ook Volvo's brandstofbesparende technieken goed aansluiten op het MVO-beleid van Cementbouw: "De Volvo I-Shift versnellingsbak is zo ingesteld dat het de rijstijl van de chauffeur positief beïnvloedt. De efficiëntie van de aandrijflijn is echter slechts het halve verhaal. Om diezelfde reden hebben we de banden met Volvo verder aangehaald en maken we gebruik van hun chauffeurstrainingen. We weten hoeveel besparing de Volvo FM mogelijk maakt en zullen de komende maanden nauwlettend in de gaten houden of we dat benaderen."