Clicky


GEPU neemt vrachtwagen op biodiesel in gebruik

GEPU neemt vrachtwagen op biodiesel in gebruik
25-06-2012 16:32 | Overig | auteur de redactie
UTRECHT - Horecagroothandel GEPU nam vandaag, maandag 25 juni, een nieuw extra milieuvriendelijke vrachtwagen in gebruik voor de distributie van vers- en diepvriesgoederen in de Utrechtse binnenstad. De auto rijdt op biodiesel.

GEPU, die ook de eerste en een van de grootste gebruikers is van de elektrisch varende Bierboot in de Domstad, werkt zo actief aan zijn eigen doelstelling om zijn CO2 footprint te verkleinen. Dankzij de speciale koeling, draagt GEPU extra bij aan de vermindering van fijnstof en NOx in de binnenstad. GEPU was samen met de gemeente Utrecht en Cargohopper, een van de winnaars van de Nationale Distributie Award Stedelijke Distributie.

De Volvo FM 330 Globetrotter in Euro V EEV uitvoering is een speciaal voor het gebruik in de binnenstad aangepaste trekker-trailer. "Wij proberen sinds de Gemeente Utrecht nu 12 jaar geleden met de distributie over water begon, zoveel mogelijk goederen met de boot te vervoeren", vertelt eigenaar Wilbert van Putten.



"Daarmee ontlasten we de Utrechtse binnenstad aanzienlijk en leveren we een actieve bijdrage aan een betere luchtkwaliteit. Toch ontkomen wij er niet aan ook met trucks het centrum in te moeten. We willen dat zo schoon en efficiënt mogelijk doen. Daarom hebben gekozen voor een langere auto op biodiesel gekozen vanwege het positieve effect op onze Carbon Footprint en minder ritten hoeven te maken."

Stil
GEPU zit dagelijks in het centrum van Utrecht. "Wij proberen zo min mogelijk overlast te veroorzaken want onze naam staat groot op zijkant. Ons probleem is altijd de koeling: die maakt lawaai. Zeker als op mooie dagen de terrassen vol zitten, valt dat op. Bij onze nieuwe truck hebben we dat zoveel mogelijk trachten te beperken."

Zo is de uitlaat van nieuwe Volvo hoog geplaatst omdat het stiller is. De koelunit heeft namelijk zelf geen eigen dieselmotor maar wordt aangedreven door de krachtbron van de truck.

"De voordelen zijn groot", vertelt Wilbert. "Om te beginnen is een stationair draaiende truckmotor wel drie keer stiller dan een hooggeplaatste koelunit op het kopschot van de laadruimte", legt van Putten uit. "En ook veel schoner. Dankzij deze configuratie koelen we ook meteen op Euro V EEV niveau. Als je weet dat de nieuwste koelers nu Euro III zijn, dan hebben we daar een enorme sprong gemaakt. Bovendien gebruikt dit systeem twee liter diesel per uur minder dan een klassieke koelunit. Dus ook de totale hoeveel uitstoot is enorm gereduceerd."

De koelinstallatie zelf is van TRS. Hij is multitemp ingericht. Daardoor kan de trailer die over de lengte is verdeeld in een koel en een vriesgedeelte, met één koelmotor toe. Er is plaats voor respectievelijk 22 en 8 rolcontainers. De benodigde stroom komt van een generator die via de PTO van de truck hydraulische aangedreven is. "De truckmotor hoeft niet continu te draaien maar start zichzelf tijdgestuurd. Uiteraard start de motor niet als er tijdens een draaicyclus geen koelvraag blijkt te zijn. Daarmee voorkomen we dat de truckmotor heel veel heel kort aanslaat."



Biodiesel
Als brandstof heeft GEPU gekozen voor biodiesel. "Dat is voor ons de meest eenvoudige manier om onze CO2-uitstoot nog verder kunnen reduceren. De grootste hoeveelheid besparen we natuurlijk door van de elektrische bierboot gebruikt te maken. Dat scheelt heel veel kilometers over de weg. Maar alles helpt. En het past bij ons Lean and Green imago. De brandstof tanken we op eigen terrein."

Op de vraag waarom er niet voor een hybride voertuig of een Euro VI auto gekozen is, antwoordt Van Putten: "Om te beginnen is een hybride voor ons onbetaalbaar. Wij rijden amper 12.000 kilometer per jaar met een voertuig. Als groothandel heb je geen mogelijkheden om die investering terug te verdienen want wij zijn geen wegvervoerders. Onze auto’s zitten in de bezorging naar onze eigen klanten: als service dus. Bovendien kwamen wij met een hybride niet goed uit met de koeling: we hadden dan toch weer een klassieke dieselkoelunit moeten gebruiken. Uiteraard had ik liever een Euro VI voertuig gereden. Maar die was eind vorig jaar toen ik de auto moest bestellen nog niet in zicht in deze gewichtsklasse."