Clicky


Veenstra|Fritom flexibeler en efficiënter door tien multifunctionele Volvo FM11 trucks

Veenstra|Fritom flexibeler en efficiënter door tien multifunctionele Volvo FM11 trucks
03-07-2012 13:49 | Volvo | auteur de redactie
Logistiek dienstverlener Veenstra|Fritom, onderdeel van de Fritom Group, heeft tien nieuwe Volvo’s FM11 in gebruik genomen om de efficiency van haar distributie verder te optimaliseren. Het bedrijf streeft naar een CO2-reductie van dertig procent in 2015 en wordt daarin bijgestaan door de efficiency en flexibele inzetbaarheid van de Volvo FM11. De trucks werden geleverd door M.S. de Vries en Zonen te Heerenveen.

Na de acht Volvo FM11 trekkers die het bedrijf eind vorig jaar in gebruik nam, heeft Veenstra|Fritom de uitbreiding recentelijk compleet gemaakt met twee Volvo FM11 4X2 bakwagens. Veenstra|Fritom is een familiebedrijf dat met 120 eenheden actief is in binnenlandse distributie, eurogroupage en warehousing. Het is onderdeel van de Fritom Group: logistiek dienstverlener met zeven vestigingen in Nederland in de marktsegmenten liquid food, groupage en warehousing. Met ruim 800 medewerkers en 500 eenheden behoort het bedrijf tot de nationale top 25 van logistieke dienstverleners.



Lean & Green
Met de nieuwe Volvo FM11 trucks kan Veenstra|Fritom de Lean & Green ambities nog beter nastreven. "De aanschaf is toonaangevend voor de wijze waarop we onze transportketens efficiënter willen maken. Daarbij draait het om het verkleinen van het distributiegebied en een zo flexibel mogelijke inzet van materieel", verklaart directeur Wessel Veenstra.

"We rusten de bakwagens 's nachts uit met een dolly en standaard trailer om ze als LZV-combinatie te laten pendelen tussen Veenstra|Fritom in Heeg en zusterbedrijf Sanders|Fritom in Uden. Dat biedt een laadvolume van 52 europallets, maar overdag zijn ze als reguliere bakwagen net zo goed inzetbaar voor reguliere distributie."



Maximale bezetting
Dankzij de inzet van de LZV’s kan Veenstra|Fritom haar distributiegebieden fijnmaziger maken. "De ladingstromen vanuit Noord-Nederland voor België en Zuid-Nederland pendelen we 's nachts naar Uden, om zo de ladingstromen bij elkaar te voegen en optimaal te kunnen plannen. Andersom gebeurt dit natuurlijk ook: de stromen voor het Noorden worden in Heeg gebundeld" legt Veenstra uit.

"Vanuit die centra kunnen we de regionale distributie doen rond een kleiner bestemmingsgebied, wat vele malen efficiënter is. Omdat de bakwagens ook prima inzetbaar zijn voor die regionale distributie, hoeven ze overdag niet stil te staan. Zo maken we dus optimaal gebruik van het materieel: met twee diensten per etmaal streven we zelfs naar een inzet van bijna 24 uur per dag."



Ook bij de acht Volvo FM11-trekkers weet Veenstra|Fritom de multifunctionele inzetbaarheid optimaal te benutten. "Ze dienen voornamelijk voor regionale distributie, maar de Volvo FM11 is ook ideaal voor transport op middellange afstanden. We zetten ze dus net zo goed in voor transporten naar onder andere Frankrijk en Duitsland. Volvo Trucks heeft onze FM11-trekkers uitgerust met een luxe Globetrotter slaapcabine, zodat onze chauffeurs comfortabel enkele nachten van huis kunnen zijn."

Zuinige motor
Flexibele inzet is niet de enige wijze waarop de Volvo FM11 helpt verspilling tegen te gaan. De 11-liter 410PK motor voldoet niet alleen aan de schone EEV norm, maar is bovendien een van de zuinigste motoren die momenteel in de markt te vinden is.



"Sinds de trekkers in gebruik zijn, hebben we een brandstofbesparing van maar liefst tien procent gerealiseerd. Daarbij moet gezegd worden dat de chauffeurs ook een door onze dealer gegeven rijstijltraining hebben gevolgd. Ook een actieve terugkoppeling naar chauffeurs met behulp van Volvo Dynafleet rijstijltool heeft een positief effect op de verbruikcijfers. Daarmee zijn de door Volvo Trucks beloofde verwachtingen waargemaakt."