Clicky


Een volledig elektrische koelwagen voor Nestlé Zwitserland

Een volledig elektrische koelwagen voor Nestlé Zwitserland
06-07-2012 09:45 | Volvo | auteur de redactie
Nestlé Zwitserland en Renault Trucks hebben in Bern op de Bundesplatz in wereldwijde première een nieuw experimenteel voertuig, met de bijnaam eTruck, onthuld. Deze eTruck combineert een door Renault Trucks ontworpen, volledig elektrische Renault Midlum van 13 ton met een koelcarrosserie die eveneens volledig elektrisch is.

Een tweede, gelijkwaardig voertuig wordt in september aan het wagenpark van Nestlé Zwitserland toegevoegd. Deze twee voertuigen worden getest voor de distributie van ijs en gekoelde producten van Nestlé Frisco-Findus in de regio's van Zürich en Lausanne. Met deze twee nieuwe vrachtwagens voor stedelijk goederenvervoer zetten Renault Trucks en Nestlé Zwitserland samen een eerste stap naar een milieuvriendelijker transport in Zwitserland.

Zoals Heinz-Jürgen Löw het verwoorde bij de onthulling van deze elektrische Renault Midlum is het belangrijk "de juiste vrachtwagen met de juiste energie op de juiste plaats en op het juiste moment" in te zetten. Dat gebeurt door de innovatie van transportsystemen, maar ook door de technische ontwikkeling van voertuigen en bijbehorende diensten. Dankzij de samenwerking tussen Nestlé Zwitserland en Renault Trucks kunnen de nieuwe generaties accu's getest en gevalideerd worden, kunnen de componenten geoptimaliseerd worden en kunnen de meest gunstige compromissen gezocht worden voordat het onderzoek naar dit type van voertuigen voortgezet wordt.



Eugenio Simione, algemeen directeur van Nestlé Zwitserland, legt de nadruk op de "stilte en de afwezigheid van uitstoot" van deze twee voertuigen die "in de bevoorradingsketen een nieuwe fase inleiden".

Deze voertuigen helpen het logistieke team van Frisco bij de vermindering van CO2-uitstoot door het optimaliseren van de leveringsplanning en door zuinig rijden. Ook aan groene stroom is gedacht. In het kader van een partnerschap met Romande Energie plaatst Nestlé, tussen nu en het einde van het jaar, enkele duizenden vierkante meters aan fotovoltaïsche panelen op de administratieve gebouwen van Nestlé, zowel in Vevey als in La Tour-de-Peilz. Dat komt overeen met de energiebevoorrading voor dertig elektrische vrachtwagens gedurende één jaar!

De opgewekte elektrische energie zal naar het net van Romande Energie gevoed worden, wat het aandeel aan hernieuwbare energie die in de regio wordt geproduceerd en verbruikt, zal doen toenemen.

In de twee voertuigen kunnen per vrachtwagen drie ton ijs en gekoelde producten vervoerd worden. Ze worden ingezet om dagelijks tussen 30 en 50 verkooppunten te bevoorraden, wat overeenkomt met een afstand van 60 à 100 km. De eerste vrachtwagen wordt deze maand in de buurt van Zürich in gebruik genomen worden, en de tweede in september in de regio van Lausanne.



Deze elektrische Renault Midlums van 13 ton beschikken over een koelgroep die zelf ook op elektriciteit werkt. Bij gebruik produceren ze dus geen vervuilende uitstoot of CO2 en zijn vrijwel volkomen geluidloos. De elektromotor ontwikkelt een vermogen van 103 kW. Deze voertuigen kunnen een snelheid van 90 km/h bereiken en beschikken over een energieterugwinningssysteem bij het remmen. De twee lithium-ionaccupakketten met een totaalvermogen van 170 kWh garanderen een actieradius van ongeveer 140 km, terwijl de oplaadtijd op een gewoon stopcontact slechts acht uur bedraagt.

Deze voertuigen, die niet voor de handel ontwikkeld zijn, liggen in de lijn van het onderzoek van Renault Trucks naar verschillende te bestuderen en uit te proberen mogelijkheden om het goederenvervoer te verbeteren. Renault Trucks streeft er naar om een allesomvattend antwoord te bieden op de uitdagingen van het stedelijke goederenvervoer. Allereerst door zijn klanten een gamma aan te bieden dat gebaseerd is op geoptimaliseerde en zuinige voertuigen, maar ook door oplossingen aan te bieden als alternatief voor diesel via de voertuigen met het Clean Tech kwaliteitslabel (de elektrische Maxity, de hybride Premium Distributie en de Premium Distributie op aardgas).

Renault Trucks streeft er ook naar om verder te gaan dan de rol van constructeur door bijvoorbeeld chauffeurs smartphone toepassingen aan te bieden of door in samenwerking met andere spelers deel te nemen aan experimentele projecten om het stedelijke goederenvervoer te verbeteren. Kortom, Renault Trucks legt zich erop toe om de juiste vrachtwagen met de juiste energie op de juiste plaats en op het juiste moment in te zetten.