Clicky


Nieuwe gastanker met speciale afmetingen voor HGK Shipping

Nieuwe gastanker met speciale afmetingen voor HGK Shipping
18-09-2023 11:19 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

DUISBURG/DRUTEN -  Geoptimaliseerd voor ondiepe waterstanden, een dieselelektrische aandrijving en een extra breed ontwerp voor het schip, dit zijn de belangrijkste kenmerken van de volgende gastanker die HGK Shipping op 15 september bij de Nederlandse scheepswerf De Gerlien Van Tiem bestelde.

Met de nieuwste toevoeging aan de vloot kan de in Duisburg gevestigde binnenvaartrederij opnieuw een nieuwe maatstaf voor de sector zetten. De onconventionele afmetingen garanderen een bijzonder hoog draagvermogen, zelfs bij lage waterstanden. De “GAS 96” is in nauwe samenwerking ontwikkeld in lijn met de eisen van twee grote chemiebedrijven in Nederland en Duitsland. Het schip zal vanaf 2025 de bevoorrading van beide bedrijven garanderen als onderdeel van een langetermijncharterovereenkomst.

De “GAS 96” is al de derde gastanker voor HGK Shipping, die uiterst gunstige ondiepwateromstandigheden combineert met een dieselelektrische motor. Het bedrijf gebruikt dit dan ook om zijn strategische programma van nieuwe schepen voort te zetten, waarmee innovatieve en duurzame binnenvaartdiensten kunnen worden aangeboden. HGK Shipping was het eerste bedrijf dat deze combinatie met een alternatief aandrijfsysteem introduceerde in de gastankervaart.

Ook de nieuwste gastanker werd volledig ontwikkeld in het eigen Design Center van het bedrijf, inclusief een passende haalbaarheidsstudie. De combinatie van een groot laadvermogen van 300 ton, ook al is de diepgang slechts 1,20 meter, met een schip van 110 meter lang en 15 meter breed onderscheidt het van al het andere dat tot nu toe op de Rijn opereerde. Het maximale laadvermogen bedraagt ruim 2.500 ton.
“Het concept en de vormgeving van de ‘GAS 96’ zijn wederom consequent afgestemd op de uitdagende eisen van de klant op het gebied van duurzaamheid en betrouwbare levering. Het ontwerp combineert idealiter het patroon van de ‘GAS 94’ en dat van megaschepen, waarmee we al hebben bewezen dat we ongebruikelijke afmetingen efficiënt en betrouwbaar over de binnenwateren kunnen vervoeren”, zegt Anke Bestmann, algemeen directeur van HGK Gas Shipping GmbH.

De nieuwe gastanker zal in het vierde kwartaal van 2025 in de vaart worden genomen. Het casco zal worden vervaardigd op een scheepswerf in Oost-Europa. De laatste ruwbouwwerkzaamheden zullen plaatsvinden op scheepswerf De Gerlien Van Tiem in Druten, Nederland. Dankzij het powermanagementsysteem dat zal worden geïnstalleerd, zal het ter beschikking gestelde motorvermogen optimaal worden aangepast aan de vermogensbehoefte en dit zal dus het brandstofverbruik en de uitlaatgasemissies verminderen. Het aandrijfsysteem is ook ontworpen om ‘klaar te zijn voor de toekomst’ en kan achteraf worden ingebouwd om alternatieve aandrijf- en brandstofsystemen mogelijk te maken.

Het gehele laadsysteem op het nieuwe schip zal ook voorbereid zijn op het mogelijk vervoeren van het waterstofderivaat ammoniak, en het zal daarom zowel de bevrachter als HGK Shipping in staat stellen om te voldoen aan de toekomstige transportbehoeften die ontstaan in verband met de energierevolutie.